fredag 1 juli 2016

Halvårsuppföljning

Eller - hur går det egentligen?

Det är egentligen alldeles för ofta att mäta aktieplaceringar kvartalsvis. I alla fall för mig som är en mer långsiktig placerare. Givetvis finns det många andra och duktigare placerare som klarar av att handla kortsiktigare och som kan göra en vettig avstämning varje månad, men det är inte jag. I vilket fall så har jag gjort en smula affärer under året och det kan vara värt att teckna ned. 

Första kvartalet
KÖPT 200 SEB A à 79,20 kr
KÖPT 150 Sandvik à 68,41 kr
Växlat över mina sista SEB C till SEB A med en kursvinst på ca 4 kr/aktie.
KÖPT 150 SKF B à 121,26 kr
SÅLT 150 SKF B à 141,74 kr
KÖPT 100 Evolution Gaming à 219,39 kr
SÅLT 100 Evolution Gaming à 224,61 kr


Andra kvartalet
KÖPT 250 HM B à 252,76 kr
KÖPT 90 Paradox Interactive à  33 kr
KÖPT 400 Bonava B à 100,09 kr
KÖPT 150 Skanska B à 172,57 kr
KÖPT 500 SEB A à 77,43 kr
KÖPT 1000 Nordnet B à 27,64 kr
SÅLT 7400 Viking Supply Ships à 2,38 kr

Faktum är att jag är hyfsat nöjd med mer eller mindre alla de här affärerna, även om t ex SEB står 5 kr lägre idag. Speciellt skönt är det att ha kommit ur Viking Supply Ships. Där tror jag tyvärr att det blir dåligt på riktigt framöver. Även om det blev en rejäl förlust så har aktien fortsatt ned i källaren efter att jag sålde sista delen av mitt innehav.

Sen har jag såklart även amorterat en smula under året och faktum är att jag följer amorteringsplanen ganska bra. Det är rätt mycket stålar som jag lyckats få iväg till banken för att minska belåningen. 

När jag ser det här utfallet känner jag mig ganska nöjd ända till dess att jag tittar på följande graf. 

Det där lilla lilla strecket i orange kulör högst upp på stapeln är alltså vad jag lyckats amortera av lånet. Nu känns det inte riktigt lika roligt längre så jag tror att jag fortsätter att titta på den övre grafen istället. Jag ska glatt erkänna att det är lätt att bli mer eller mindre galen när man ser vilka summor det rör sig om, både för lån och för aktieportföljen. Veckans Brexitresultat gav för min portfölj en all time high i form av nedgång på en dag med minus sisådär 267 000 kr. Å andra sidan gick den upp med 76 000 kr dagen efter. Om man ens börjar fundera på hur mycket pengar det är om man skulle dra in dem som vanlig lön blir man knäpp så det är det bara att släppa.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar