lördag 16 juli 2016

Pengar från flera håll

Eller - bara lön blir man inte rik på 

Om man kryssar runt i litteratur och på nätet så hittar man ganska många artiklar och undersökningar som pekar på att de som har samlat på sig en hälsosam förmögenhet har fler intäktsströmmar än bara t ex lön. Det här är givetvis fullständigt självklart. Även om man kan snåla sig ihop till en schysst aktieportfölj och samla tomburkar i soprummet så räcker det inte hela vägen för att bli rik.

Varför ska man ha flera intäktskällor då?
Diversifiering är såklart ett skäl. Om du bara tjänar pengar via jobbet och får en ny chef du hatar är det rätt skönt att kunna byta jobb utan att behöva tänka på ekonomin. Dessutom kan det hända något med ditt företag som gör att du blir av med jobbet i en neddragning. Sen kan det hända något annat som gör att en av dina intäktskällor försvinner (om t ex Vänsterpartiet får sin vilja igenom och kraftfullt höjer skatten på aktieutdelning).

Hur har jag gjort?
Fråga är såklart om jag själv är nära att ha skaffat mig flera intäktskällor. Nja, får nog svaret bli. Min pengagenerering ser ut som följer:

  1. Lön från mitt heltidsjobb
  2. Aktieutdelning från mitt företag (där jag även har mitt heltidsjobb)
  3. Aktieutdelning från min portfölj noterade aktier
  4. Hyresintäkter från min lägenhet i fjällen
Rent krasst så är det här för dåligt. Punkt 1 och 2 hör ju ihop även det är skillnad på vanlig lön och utdelning från bolaget. Så länge jag arbetar i bolaget tycker jag att det är svårt att säga att det är olika intäktskällor även om det är skillnad på kapitalinsats och arbetsinsats. Aktieutdelningarna är bra och de ger sisådär 350 kr/kalenderdag som det ser ut just nu. Nu har det inte gått ett helt år och det är egentligen alldeles för tidigt att räkna ut lönsamheten på fjällboendet men det ser minst sagt ljust ut. Vi kommer att tjäna en slant på lägenheten i fjällen trots att vi använder den ganska mycket själva.

I vilket fall behöver jag alltså öka takten och skaffa intäkter från fler håll. Det är inget som man gör hur som helst utan det tar tid att skaffa. Givetvis har jag en plan för det här och den bygger först och främst på att få ned skuldsättningen för att ge mig mer handlingsutrymme. När lågkonjunkturen kommer vill jag ha möjlighet att göra affärer.

PS Jag har noterat andra som räknat in barnbidrag och liknande som en intäktskälla och då har man missat en hel del i sin iver att få ihop tillräckligt många intäktskällor. Barnbidrag blir man inte rik på. DS

2 kommentarer:

  1. Spännande det här med att jaga fler inkomstkällor. Det är verkligen inte superlätt. Håller själv på med att få igång lite olika semi-passiva inkomstströmmar. Förhoppningsvis kan det bära lite frukt framöver:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Helt rätt. Ju fler ställen som genererar pengar till dig desto bättre. Sen är det så fruktansvärt tråkigt att inget av det händer utan att man gör något själv. Man måste klara av att lägga undan en del av lönen för att kunna investera och skaffa de här intäktsströmmarna. Ju fler och större ju fortare går det sen.

    SvaraRadera