fredag 28 juli 2017

Uppdatering portföljen

Eller - hur går det här då?

Det var länge sen på riktigt som jag uppdaterade här. Man kan lugnt säga att jag har haft en del annat att stå i på mitt vanliga jobb och då har det här fått stå tillbaka. Så utan vidare åthävor kommer uppdatering sen halvårsskiftet 2016.

Tredje kvartalet 2016
KÖPT 400 SEB A à 71,25 kr
KÖPT 50 HM B à 249 kr

Fjärde kvartalet 2016
SÅLT 1000 Nordnet à 37,35 kr
KÖPT 50 HM B à 252,30 kr
KÖPT 75 Skanska B à 191,40 kr
KÖPT 10 Starbucks à 532,70 kr
Nordnet köptes ut från börsen och mitt "korta" inhopp gav en riktigt fin kursvinst.
Starbucks köpte jag när Avanza hade courtagefri handel i USA.

Första kvartalet 2017
KÖPT 750 HM B à 236,45 kr
SÅLT 5000 Dedicare B à 127,05 kr
KÖPT 75 ABB à 205,50 kr
KÖPT 100 Bonava B à 135,50 kr
Sålde av 2/3 av innehavet i Dedicare efter en fantastisk kursresa.

Andra kvartalet 2017
KÖPT 100 SEB A à 98 kr
KÖPT 125 Intrum Justitia à 284,00 kr
KÖPT 210 Paradox à 65,20 kr
KÖPT 75 ABB à 202,40 kr
KÖPT 75 Skanska B à 192,40 kr
KÖPT 1000 HM B à 215,40 kr
Har försökt hitta lägre ingångskurser för de här bolagen som jag redan har i portföljen och i vanlig ordning har jag köpt för tidigt. Gjorde även ett kortare inhopp i Haldex under sommaren och fick någon krona per aktie i vinst. Egentligen helt meningslöst för mig att göra sånt då det blir löjligt liten påverkan på portföljen och gör att jag lägger alldeles för mycket tid och energi på det lilla innehavet istället för att titta på helheten.

Jag har fortfarande en hyfsad slant kontanter kvar att investera på depån, men avvaktar lägre kurser. Har egentligen ingen brådska att köpa mer just nu och kan gärna vänta. Överlag är jag egentligen fullinvesterad på börsen och satsar mer på att amortera än att föra in nya pengar i aktiedepån. På lite längre sikt tror jag att det kan vara ganska klokt. Förra året följde jag amorteringsplanen och överträffade planen en smula på det privata lånet.



Hitintills i år har jag överträffat amorteringsplanen. Jag fokuserade på företagslånet och i Q2 slutamorterades det i sin helhet. Galet skönt att bli av med det och en fantastisk frihetskänsla.

Totalt sett är det fortfarande en rejäl slant som jag är skyldig banken, men faktum är att jag har amorterat av 30% av lånet på 1,5 år och det tror jag att jag är ganska ensam om.

1 kommentar:

  1. Oj, vilken amorteringstakt! Bra jobbat och kul att det går bra.

    Inte riktigt min typ av bolag som köpts/sålts så där kan jag inte säga så mycket.

    SvaraRadera