måndag 29 september 2014

SEB C eller SEB A?

Eller - finns det någon anledning att betala mer för SEB?



Som de flesta vet finns det två aktieslag för SEB. SEB A och SEB C. Skillnanden på de olika aktieslagen är rösttalen. A-aktien har en röst och C-aktien har en tiondels röst. Utdelningen för båda aktieslagen är den samma. Idag slutade A-aktien på 94,80 kr och C-aktien på 89,45. En skillnad på 5,35 kr/aktie eller 6% dyrare A-aktie än C-aktie. Ok, om nu utdelningen är densamma, finns det då någon som helst anledning att betala 6% mer för SEB genom att köpa A-aktien?

Nu blev det svårt. Om man tittar på vad personer med insyn i företaget har valt så framträder en bild av idel A-aktier och endast ett fåtal C-aktier. Man kan t ex titta på SEBs hemsida eller på finansinspektionens hemsida. Marcus Wallenberg har t ex 735 584 A-aktier och 720 C-aktier. Av alla insysnpersoner på SEBs sida är det endast en som har (nästan) lika många C-aktier som A-aktier och det är Sven Nyman som sitter i styrelsen sen förra året. Är alla insynspersoner så rika att de glatt betalar 6% premie för sina andelar i SEB?

C-aktierna tillkom under fondemissionen 1989 då man av någon anledning som jag inte riktigt förstått ville ha aktier med lägre rösttal. Antar att det helt enkelt var för att huvudägarna (dvs Wallenbergarna) inte hade tillräckligt med kapital för att köpa tillräckligt många A-aktier utan att förlora kontrollen över bolaget. Jag har inte hittat speciellt mycket information om det här vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det hände på förhistorisk tid.

Vad jag hört rykten om så fanns det tankar på att omvandla C-aktierna till A-aktier, men jag har svårt att se varför det skulle ske. Finns ingen anledning att majoriteten med A-aktier skulle låta C-aktierna bli A-aktier utan någon kompensation. Hittar ingen information om det idag så det kan ha varit helt fel information.

En fundering jag hade var om man i den senaste nyemissionen inte lät C-aktieägarna teckna nya aktier, men så var det inte. Man fick teckna 11 nya A-aktier för 5 gamla A- ELLER C-aktier. Kanonbra för dem med C-aktier vid det tillfället alltså.

Enda anledningen jag kan se för en småsparare att köpa A-aktien är att likviditeten i den är mycket mycket större. Idag var omsättningen i A-aktien 438 Mkr respektive 2,9 Mkr i C-aktien. För mig som funderar på att köpa 200 aktier till i SEB så räcker den omsättningen mer än väl.

Slutsats: om jag ska köpa fler aktier i SEB så blir det C-aktien.

Edit 2015-02-26: info om C-aktien.

3 kommentarer:

  1. Det är C- aktien som är den högre värderade och inte tvärtom.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.

    Som du kanske noterar så är inlägget från 29 september 2014 och då var A-aktien den dyrare aktien vilket är fullständigt rimligt med tanke skillnaderna i röster. Dagens prisskillnad där C-aktien är dyrare är för mig fullständigt galet och jag kan inte förklara det. Vid en snabb nedgång i aktiekursen kan jag förstå att C-aktien med sämre likviditet kortsiktigt blir dyrare, men nu har det varit så i flera månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde ha med omsättningen att göra. Galet är det

      Radera