onsdag 18 oktober 2017

HM eller inte HM

Eller - är det smart att köpa HM?



Under det senaste året har jag köpt en del aktier i HM och det är i skrivande stund mitt näst största innehav. Nu är frågan såklart om jag har köpt i fel läge i fel bolag? Det finns många som både har skrivit, tänkt och räknat på HM på alla möjliga sätt och jag tänker inte ens försöka ge mig in i diskussionen och tro att jag har något nytt världsomvälvande att komma med.

Ett par tankar har jag i alla fall.

  • Det sker förändringar i hur vi handlar prylar där vi handlar mer och mer på nätet och till mindre del i butik. HM har tidigare haft svårt att öka onlineförsäljning och många anser att de är långt efter t ex Zalando. HM var ganska sena på tåget med försäljningen online vilket troligen berodde på deras lyckosamma butiksutrullning. Idag anger HM att onlinesatsningen är lönsam och går mycket bra.
  • HM fortsätter att rulla ut nya butiker och anger själva att det är väldigt lyckosamma och att de nya butikerna är lönsamma. 
  • HM är på gång med ett antal nya koncept i form av HM Home, Arket, Cos mm. Förhoppningsvis kan de använda sitt logistiknät för att få bra lönsamhet i detta.
  • Förändringen av utdelningen som nu utbetalas två gånger per år är ett sätt att senarelägga en stor likviditetspåverkande post. Det är inte på något sätt positivt. 
  • Lönsamheten har gått ned senaste åren, trots expansion och omsättningsökning. En bild som jag tror kommer från Aktiespararna tycker jag beskriver det hela ganska bra:


Är det nu helt galet att köpa HM?
Nej, inte om du tror att:
  • lönsamhetstappet beror på att HM lägger stora investeringar på att ställa om från butiksnät till butiks- och onlinenät
  • de nya butikskoncepten kommer att gå bra och ge god lönsamhet till HM
  • investeringarna i online snart är över och att man sen kommer att kunna skörda
  • Stefan Perssons insynsköp beror på att han ser stora möjligheter framöver
Om man inte tror det utan istället tror att försäljningen i befintliga butiker fortsätta falla och den amerikanska butiksdöden fortsätter till resten av världen ska man hålla sig väldigt långt borta från aktien. Då är den i mitt tycke oerhört övervärderad. Det som framförallt stör bilden är att man från HM har sagt att det man har bra lönsamhet i de befintliga butikerna och mycket bra lönsamhet i onlinesatsningen och det stämmer inte med resultaträkningen. Om det stämmer måste man ha lagt helt hysteriskt mycket pengar på onlinesatsningen och det tror jag inte.

I vilket fall är min tro är att det vänder under 2018. Fortsätter lönsamheten att falla under 2018 är jag mycket tveksam till HMs aktiekurs och då kommer jag antagligen att sälja innehavet. 

7 kommentarer:

  1. Man kan inte förklara lönsamhetstappet med omställningar.

    Vinst 2015. 11.5 Mia. ôkad oms med bibehållen vinst skulle ha lett till: 18.5 mia.
    Tror vi att HM har lagt 7 miljarder på IT-omställningar under det året? Det skulle motsvara halva Tieto’s omsättning det året. Nog för att HM är stora och ambitiösa, men det är inte rimligt, men "hysteriskt", som du själv skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med.

      Nu fick jag en kommentar på twitter som jag borde tagit med i inlägget och det är att en sak som påverkat lönsamheten är valutakurser som senaste åren. Framförallt dollarkursen som varit negativ för HM.

      Det förklarar fortfarande inte den fallande lönsamheten.

      Radera
  2. Intressanta reflektioner! Jag sitter lång i HM men sålde faktiskt 400 st på 221 kr i förra veckan. Köpte tillbaka 300 st av dem på 214.90 kr idag. Ville snitta ner mig lite.

    SvaraRadera
  3. Om HM lagt så stora pengar på onlinesatsningen så känns det inte som bra investerade pengar och jag tror knappast man kan vänta sig att "skörda frukterna" ttvärr. Det är allmänt känt att HM ligger efter i sin webbshop i jämförelse med andra butiker. Defysiska butikerna är bra men de blir utklassade på nätet. Om nuvarande webbshop kostat så mycket som det gjort då är det mycket pengar kvar innan de får till det bra tror jag.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, många säger att HMs onlineshopping är kass men jag vet inte om jag håller med. När jag provat tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt. Å andra sidan föredrar jag att prova kläderna först och köper oerhört sällan kläder online så jag är kanske inte riktigt målgruppen.

      Radera
  4. Jag avstår gärna denna aktie, framför allt då det finns så mycket annat bra att köpa istället, med mindre tveksamheter. Sedan tycker jag inte HM har rätt ledning på plats, utan han sitter där för sin fars skull. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår din synpunkt. Samtidigt ska man komma ihåg att det faktiskt är styrelsen som leder bolaget och VD är just Verkställande Direktör, dvs den som ska genomföra det styrelsen bestämt. Här tycker jag att styrelsen (som ansvarar för strategier) har missat trenderna. Med andra ord tycker jag att det finns fler att klaga på än unge hr Persson.

      Radera