Viking Supply Ships AB har redovisat sin delårsrapport för årets första 3 kvartal för en dryg månad sedan. Efter förra delårsrapporten var jag ganska tveksam till hur det skulle gå framöver men hade förhoppningar på att Q3 skulle bli bra för AHTS. Så hur gick det då?
I ett ord: DÅLIGT.
Direkt från företagets rapport:
"Tredje kvartalet 2015
- Nettoomsättningen uppgick till 458 MSEK (930)
- Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 38 MSEK (303)
- Resultat efter skatt uppgick till -282 MSEK (170)
- Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,6 SEK (1,0)
Januari – september 2015
- Nettoomsättningen uppgick till 1 520 MSEK (2 396)
- Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 182 MSEK (435)
- Resultat efter skatt uppgick till -317 MSEK (92)
- Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,8 SEK (0,6)"
Min förhoppning var att Transatlantic skulle gå plusminusnoll, Ship Management ge försumbart positivt resultat, PSV gå med förlust och AHTS ge vinst och att hela klabbet skulle ge 50 Mkr plus på helåret. Man kan lugnt säga att jag var på tok för optimistisk. Jag trodde inte heller att det skulle bli någon särnotering av Transatlantic utan att det i så fall var troligare att man sålde det till någon annan aktör.
Transatlantic gick back. Igen.
- "Nedskrivningar och avsättningar hänförliga till den pågående omstruktureringen av dotterbolaget Transatlantic har påverkat kvartalsresultatet negativt med 23 MSEK
- TransAtlantic AB har tecknat avtal om avyttring av sina container och ship management verksamheter, båda transaktionerna förväntas genomföras under det fjärde kvartalet 2015."
Jaha, nu tog tydligen tålamodet slut även för ledningen i Viking Supply Ships. Hela eländet har sålts vidare till X-press feeders. Samtidigt passade man på att sälja iväg Ship Management till a2b@ som tidigare har tagit över ett antal fartyg för bulktransport. Är man intresserad kan man läsa mer i pressmeddelandet som finns här. Bra betalt fick man också. Hela 3,1 M euro. Det som är värt mest i det bolaget är nog förlustavdragen...förhoppningsvis har man behållit dem inom Viking Supply Ships.
PSV gick katastrofdålig.
Den här gången inte bara dåligt utan dåligt på riktigt. Så eländigt att man till och med har lagt ned 3 av PSV-fartygen. Det man har gjort är helt enkelt att ge besättningen sparken och parkerat fartygen i en billig hamn och hoppas på att någon gång i framtiden kunna ta dem i drift igen.
Kvar finns då "guldägget" med AHTS-fartygen.
Det var här jag hade min förhoppning. Man kan lugnt säga att den inte infriades.
Ett långtidskontrakt uppsagt.
Ett AHTS-fartyg nedlagt.
Ingen vinst här heller.
Utöver det här fantastiska resultatet så finns det här oroväckande i rapporten:
- "Koncernen har efter balansdagen, i enlighet med klausuler i låneavtal avseende kontraktstäckning och låneskuld i förhållande till marknadsvärde, anmodats att deponera likvida medel som tilläggssäkerhet (se not 5, Operativa och finansiella risker)."
Här tror jag att det finns risk för ytterligare en nyemission. Igen. Hur styrelsen kunde besluta om jätteutdelningen i våras övergår mitt förstånd. Synnerligen oprofessionellt.
Finns det då någon anledning att äga det här bolaget?
Nej. Tyvärr ser jag ingen ljuspunkt för bolaget.
Nej. Tyvärr ser jag ingen ljuspunkt för bolaget.
Så här sa jag efter förra delårsrapporten:
"Rakt av så kan jag inte påstå att aktien är billig idag. Nu är man helt beroende av att AHTS-fartygen tjänar pengar och om den marknaden också skulle falla så ser det oerhört mörkt ut. Jag sa tidigare att jag skulle invänta Q3-rapporten och se hur jag gör med mina aktier i bolaget och precis så kommer jag att göra. Fler aktier blir det inte, men jag säljer inte heller några av dem jag har. Ännu."
Ännu tidigare sa jag så här:
"Finns det någon anledning att äga den här aktien?
Ja, om man tror att ledningen klarar av följande:
- hitta nya uppdrag i Arktis inom VSS
- krympa ned Transatlantic tillräckligt mycket för att börja göra vinst
eller att oljepriset går upp igen. I annat fall finns det ingen anledning att äga eller köpa den här aktien."
Ja, om man tror att ledningen klarar av följande:
- hitta nya uppdrag i Arktis inom VSS
- krympa ned Transatlantic tillräckligt mycket för att börja göra vinst
eller att oljepriset går upp igen. I annat fall finns det ingen anledning att äga eller köpa den här aktien."
Nu när oljepriset är fortsatt lågt och dessutom inte förefaller finnas något som pekar på en uppgång och man kapat bort Transatlantic så ser jag inget som lockar i aktien.
I och med det så har jag själv sålt av 4/5 av mina aktier för drygt 3 kr/aktien. Givetvis har det här inneburit en kännbar förlust, men med tanke på hur kursen har fortsatt nedåt så är den mest sura känslan att jag fortfarande har kvar 1/5 av innehavet.
Nuvarande kurs kan tyckas lockande med tanke på att det är rejält under eget kapital men med tanke hur mycket man har förlorat, hur lite som finns kvar av bolaget och hur mycket jag tror att man kommer förlora närmaste 6 månaderna så framstår kursen som omotiverat hög. KÖP INTE.
Nuvarande kurs kan tyckas lockande med tanke på att det är rejält under eget kapital men med tanke hur mycket man har förlorat, hur lite som finns kvar av bolaget och hur mycket jag tror att man kommer förlora närmaste 6 månaderna så framstår kursen som omotiverat hög. KÖP INTE.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar