söndag 20 september 2015

Utdelningar - kan det vara något?

Eller - hur aktiv ska man vara?

Senaste åren har jag hittat ett antal personer som är riktigt intressant att följa på twitter. Utan att knussla ska jag erkänna att jag har lärt mig massor av dem. Det är inte helt omöjligt att någon av dem som följer mig också har lärt sig ett och annat från min blygsamma kunskap. De olika snabba debatterna på twitter om olika bolag och investeringar har, i alla fall för mig,varit fantastiskt berikande och roligt. Galet effektivt sätt att få se olika synvinklar på samma problem och riktigt bra för mig som inte har så många aktieintresserade i min närhet som står ut med diskussioner om huruvida det är bra med preferensaktier eller inte.

I vilket fall så kan jag konstatera att det finns rätt många som inte är intresserade av utdelningen och bara fokuserar på kursuppgång. Dessutom finns det många som verkligen avskyr mått som Yield On Cost (YOC), dvs årets avkastning baserat på ursprunglig investering. Argumenten mot att använda det måttet brukar vara att det är meningslöst att se på avkastningen på en ursprunglig investering och att man istället ska jämföra med årets direktavkastning baserat på nuvarande börskurs. Anledningen till det är såklart att man ska ifrågasätta sina investeringar och istället byta till en annan aktie som avkastar bättre. Argumentet är givetvis helt rätt i teorin men otroligt mycket svårare att genomföra i praktiken. Av den anledning ger jag blanka f-n i att försöka optimera avkastningen på det sättet. Jag köper för att behålla aktierna länge och struntar högaktningsfullt i att försöka maximera avkastningen. För dem som lyckas med att byta aktier kors och tvärs och maximera sin avkastning lyfter jag på hatten. Tyvärr är de nog inte så otroligt många. Det är väldigt lätt att gå bort sig och misslyckas med det. Jag har i alla fall själv insett mina begränsningar och försöker mig inte på det.

Så har det varit lyckosamt att inte byta aktier ofta? Jo, för mig tycker jag faktiskt att det har fungerat ganska bra.

Grafen visar hur mycket utdelning aktierna har gett jämfört med total investering i procent. 100% innebär alltså att jag har fått lika mycket i utdelning som jag har gett för aktierna osv. Givetvis spelar tiden som man har ägt aktierna en mycket stor roll för det här. Nu har jag haft ett antal aktier väldigt länge (dvs mer än 10 år), men det är väldigt mycket/många som jag har köpte de senaste åren. Faktiskt mer än 50% de tre senaste åren. Flera av de aktier som har gett sämst utdelning jämfört med investering har jag haft ganska länge (t ex SSAB, Transatlantic/VSS och ABB) men det är ett antal aktier som jag är ganska nya som redan har gett bra utdelning. Det roliga är att om de ger bra utdelning på det här sättet så har det också avspeglat sig i bolagets aktiekurs. Mina aktier i JM har jag haft sedan 2003 och aktiekursen har tiodubblats sedan dess och dessutom har jag fått dubbelt så mycket som jag gav för dem i utdelning. Det är en ganska bra investering.


Bara för att riktigt trycka in budskapet ordentligt så gjorde jag en sammanställning över hur mycket utdelning jag får per kalenderdag (dvs varje dag hela året) och hur det har förändrats sedan 2007. Siffran för 2016 är min amatörmässiga prognos för hur mycket som delas ut nästa år. Jag tror och hoppas på att det är för lågt räknat då jag inte har velat gissa för högt för att slippa bli besviken.





Konklusionen av det här förvirrande babblandet är att det faktiskt går alldeles utmärkt att köpa aktier i kvalitetsbolag och stoppa in dem i byrålådan och inte göra något mer. Visst kan man öka avkastningen rejält om man lyckas hitta rätt på marknaden och sälja på toppen och köpa på botten. Med tanke på hur ohyggligt många välutbildade och toksmarta människor det finns i världen vars enda uppgift är att just göra det så tror jag att det är svårt på riktigt att lyckas med det. Det bästa sättet att bli riktigt rik på börsen är faktiskt att låta tiden arbeta för en. Kan låta trist i dagens snabba samhälle men så är det faktiskt.Visst kan man bli ekonomiskt oberoende genom att spekulera i t ex Fingerprint, men de flesta sådana förhoppningsbolag blir inte mer än just förhoppningar och förlorade investeringar.


Köp och stoppa in i byrålådan. Sen kan man fokusera på något annat.

5 kommentarer:

  1. Wow. Häftig läsning. Lite avundsjuk blir man på din investering i JM... Det är viktigt att inte bli skraj när ett innehav har gått upp väldigt mkt. Det är lätt att inbilla sig att den bara kan gå ner därefter. Säljer man i det läget så får man aldrig ditt fina facit på en investering.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.

    Det handlar egentligen bara om att våga låta aktierna vara. Idag känns det sådär att ha köpt en hel del förra året och det är onekligen en hel del som pekar på att det kommer att fortsätta nedåt. Jag härdade ut 2008 och såg det mer som köplägen än grämde mig för att jag inte sålt. De som är bättre än mig på aktiemarknaden har såklart redan sålt och inväntar köplägen.

    SvaraRadera
  3. Sånt här är ju svinkul läsning! Grafen med total avkastning jämfört med totalt investerat tänker jag sno bara så du vet ;) När du skriver "kalenderdag" är det 365 dagar om året eller bara veckodagar du menar då? :) Denna kan vara fin att visa kompisarna som du säger :)

    SvaraRadera
  4. Kul att du hade nytta av det, ideer är till för att stjälas.

    Obs att det är total utdelning jämfört med total investering och jag har inte räknat med kursrörelserna. Boliden köpte jag på dryga 25kr så det gör ju det hela ännu lite roligare.

    Kalenderdag = 365 dagar per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oofan då får du en rejäl slant där ju! Själv fick man 35:-/dag förra året. Nåt man hoppas slå i år :)

      Radera