söndag 17 januari 2016

Förändringar i aktieportföljen

Eller - Nyhet! Inget har hänt.

Jag brukar inte bry mig om att skriva varje gång jag köper eller säljer en aktie. Mest för att jag inte tror att någon annan tycker det är jätteintressant men även för att jag inte gör så väldigt många affärer per år. Nu är sammanställningen under fliken "portföljen" ett drygt år gammal så då kände till och med jag att det var dags att uppdatera den. Så här såg portföljen ut förut:


...och så här ser den ut nu.


Den enda affär jag gjort i år är att köpa 200 SEB A för 79,20 kr/st och sen har jag sålt av SEB C och köpt SEB A istället. Enda skillnaden på A- och C-aktien är antalet röster och som småsparare så väljer jag alltid den som är billigast. Om man är intresserad av att veta mer om A- och C-aktien så har jag skrivit om det tidigare. Oftast är A-aktien ett par kronor dyrare än C-aktien men nu i januari så var det tvärt om och då passade jag på att växla över.

Om man nu kollar vad som hänt sedan 2014 så har jag helt släppt Eurocon, SSAB och skalat ned rejält i Viking Supply Ships (Rederi Transatlantic). Resten av skillnaden i fördelning beror mest på kursrörelser även om jag nettoinvesterat en smula i Fortum, HM, Sandvik, Dedicare, Starbucks och SEB. Det är förhållandevis små poster som jag köpt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar