lördag 19 mars 2016

SEB - kursförhållande A- och C-aktien


Eller - det är dumt att betala för mycket för samma sak

För 1,5 år sedan skrev jag ett inlägg om SEBs aktieslag. Bolaget har A- och C-aktier noterade på Stockholmsbörsen och min fundering var om det fanns någon anledning till att köpa den då dyrare A-aktien istället för C-aktien. Kortfattat så finns det för vanliga medelsvensson ingen som helst anledning att välja den dyrare aktien då utdelningen är detsamma för båda aktieslagen. Möjligen är likviditeten i C-aktien så pass mycket lägre att man av den anledningen skulle hålla sig borta från den. Eftersom C-aktien brukar vara 2-5 kr billigare har jag valt att köpa den när jag köpt SEB.

Sedan årsskiftet har något hänt. Nu är det A-aktien som är den billigare. Jag sålde mina C och växlade över till A-aktierna istället. En fin affär där jag trodde mig använda en kortsiktig felprissättning i marknaden, men nu är det snart 2 månader som A-aktien har varit den billigare. Att C-aktien kortsiktigt inte hänger med i ett kursfall kan jag förstå med tanke på att likviditeten är sämre i den, men så här länge borde det inte vara så. I vilket fall är det bara att utnyttja det hela och byta till A-aktien om man har C-aktier. För min egen del så väntar jag på att prisskillnaden återställs igen och då kommer jag att byta mina A-aktier till C-aktier igen.

Tillägg 2016-03-20
Det finns en artikel på di.se om precis det här också.
Man kan läsa den här om man är prenumerant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar