tisdag 20 maj 2014

Axon Kids AB - nyemission på Aktietorget



 Eller - finns det bra bolag på Aktietorget?

På listan med nyemissioner och nyintroduktioner på Aktietorget hittade jag ett bolag som fångade mitt intresse, närmare bestämt Axon Kids AB. Bolaget har utvecklat en egen serie bilbarnstolar som säljs på den svenska, tyska, spanska, engelska och kinesiska marknaden. Axon Kids startades under 2009 av Tony Qvist som arbetat under 23 år på Britax och Brio som säljare och produktutvecklare. Även Tony Broberg var med vid grundadet. Försäljningen av bilbarnstolarna påbörjades under 2011. Bilbarnstolarna tillverkas i Kina av ett annat företag även om Axon Kids äger verktygen för tillverkningen.

Ägare
Idag har bolaget 38 ägare varav Tony Broberg och Tony Qvist äger drygt 30% av bolaget var. Även efter nyemissionen och noteringen kommer de att äga drygt 25% av bolaget var. De kommer alltså fortsatt att ha kontroll över bolaget.


Konkurrenter
Konkurrenterna på den nordiska marknaden är Britax, Brio, Akta, Maxi Cosi enligt företagets presentation. Enligt Axon Kids har de nu en marknadsandel på ca 10% av den nordiska markanden vilket i mina ögon är klart imponerande för ett företag som startade sin försäljning under 2011.

Marknaden
Axon Kids har inga patent på sina bilbarnstolar vilket innebär att det är enkelt för konkurrenterna att kopiera framgångsrika koncept. Man strävar efter att "leda utvecklingen och vara ett premiummärke, vilket leder till att prisbilden för bolagets produkter ligger i det högre segmentet" (enligt prospektet, s20). Det är säkert klokt att försöka lansera sig som ett premiummärke för att därmed kunna ta högre pris. I de nordiska länderna har jag svårt att se att nyblivna föräldrar snålar in på bilbarnstol till sina små telningar och köper det billigaste de kan hitta på marknaden. I andra länder kan bilden kanske vara en annan, men då tror jag att man vänder sig mot en mer köpstark kundgrupp.

Lönsamhet och omsättning
Här går det inget vidare. Förlust varje år sedan bolaget startade vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att man först arbetat med att utvecka sin produktserie, letat leverantörer för produkten och först i juni 2011 börjat marknadsföra och sälja produkten. Att man inte får lönsamhet i början kan vara lätt att förstå. Frågan är hur det blir framöver.

Från allabolag.se

Från allabolag.se


Marginalen har alltså nu börjat gå i rätt riktning med "bara" -6,6% för 2013. Nu ska man ha i åtanke att 2013 var det första året då man verkligen slog på stortrumman för sin produkt och bl a fick sin barnstol testad av Råd&Rön. Det gick dåligt på riktigt. Jag har svårt att se rubriken från Råd&Rön "Livsfarlig bilbarnstol" som annat än en fullständig katastrof. Bolaget anger själva att denna incident var starkt bidragande till förlusten under 2013 med både kostnader för att åtgärda de sålda bilbarnstolarna och även fallande försäljning. Någon förvånad över det? Jag vet i alla fall att min fru hade gjort processen kort med mig om jag kommit hem med en bilbarnstol som Råd&Rön sågat.


Prognoserna för 2014 anger man till omsättning på 34 Mkr och ett resultat om 4,5 Mkr. Jag misstänker att det är EBITDA. Kvartalsrapporten för Q1 2014 gav ju i alla fall ett positivt resultat på 374tkr på sista raden (EBITDA 718tkr). Nu är det resultatet dessutom dopat av aktiverat arbete för egen räkning med 106tk (mer om det nedan). Ganska mycket som måste gå bra under Q2-Q4 alltså för att uppnå 4,5 Mkr.

I balansräkningen har man under 2013 bokfört totalt 2 978 471 kr för "Balanserade utgifter för utvecklingsarbeten och liknande projekt". Det här är alltså egentligen inte en tillgång utan en kostnad för utveckling av produkter som man sedan skriver av under flera år istället för att ta kostnaden direkt i resultaträkningen. Det lustiga är att den dessutom hamnar i resultaträkningen som en intäkt under "aktiverat arbete för egen räkning". Det här är vanligt hos t ex dataspelsutvecklare och det finns en ganska bra beskrivning av det här. Tittar man på de tidigare åren och justerar resultatet med det så ser det ut så här:

Inte så kanonbra alltså. Nu ska man komma ihåg att man också skriver av det här varje år och vad jag fick fram ur årsredovisningen så skriver man av det på 10 år. Avskrivningen under 2013 var ca 370tkr vilket alltså redan finns med i resultaträkningen.

Med rosa solglasögon på kan man ju konstatera att man inte behöver betala skatt på ett tag, Och det är ju bra....

Skuldsättning
Långfristiga skulder uppgick per 2013-12-31 till 5 081 038 kr. Utöver det har man belånat kundfordringar (antar att man har sålt fakturor) och använt sin checkkredit. Räntekostnaderna för 2013 uppgick till totalt 758 000 kr vilket skulle motsvara en ränta om ca 15% om man slår det rakt på de långfristiga skulderna. Nu finns det i den här posten även med kostnader för checkkrediten och sålda fakturor så jag tror inte att man betalar den räntan på sina långfristiga skulder. Däremot gissar jag att det kan vara uppemot 10%. Inte direkt bra i dagens lågräntemiljö vilket säger en del om hur långivarna ser på riskerna i bolaget.

Vidare har man från ägarna tillfört aktieägartillskott om 2 025 000 kr som ska betalas tillbaka med max 1/3 per år när företaget visar vinst.

Likviditet
Ouch.
Kollar man på kassaflödesanalysen så skulle jag bli rädd på riktigt som VD. Att man behöver ta in kapital är uppenbart.

Framtiden
Man siktar på att lansera i fler länder och att ta marknadsandelar, bl a Kina. Jag tror att det är naivt att tro att man kan ta marknadsandelar i någon större omfattning i Kina. Risken är uppenbar att tillverkaren lierar sig med någon distributör i Kina och börjar sälja bilbarnstolarna under eget märke eller säljer billigare kopior själv. Jag har själv hört alldeles för många exempel på när precis det har hänt från välinformerade källor för att inte se det som en risk.

Om man kan uppnå större marknadsandelar i Norden vågar jag inte gissa på, men misstänker att konkurrenterna inte bara kommer att titta på utan att agera. De andra marknaderna tror jag att man kan ta mindre marknadsandelar och med tanke på storleken på t ex Tyskland så ger även en liten marknadsandel en stor försäljning.

Att man kan växa har man visat, men med tanke på att man har samma omsättning Q1 2014 som Q1 2013 och tänker växa med 70% under 2014 så är det mycket som ska klaffa i år. Det tror jag inte att man klarar. En galet osäker gissning från min sida är att man klarar att omsätta ca 25 Mkr i år. Då lär man inte göra 4,5Mkr i vinst. Jag tror att man kan klara ett nollresultat eller ett mindre positivt. Givetvis är det här här galet grova gissningar från min sida som kan vara helt uppåt väggarna fel.

Aktiespararnas bolag Aktieinvest (som lustigt nog hanterar nyemissionen) har gjort en analys av bolaget här. Nu ska man komma ihåg att det här är en uppdragsanalys i samband med nyemissionen vilket i alla fall får mig att misstänka att det är en smula mer positivt än vad de i vanliga fall skulle skriva. De tror inte heller på 4,5 Mkr för 2014. De tror intressant nog på förlust även 2014 och vinst först 2015. Jag tror att de är alldeles för positiva. Med tanke på att man satt värderingen i norska kronor så undrar jag hur mycket tid man lagt på analysen.....den luktar hastverk i mina ögon.

Risker
1. Konkurrenterna lanserar nya fräckare bilbarnstolar och Axon kids försäljning rasar.
2. Likviditetsproblemen gör att man inte kan expanderas som planerat.
3. Man tappar tillverkning och marknad i Kina.
4. En annan bilbarnstol sågas i test.

Värdering
1 000 000 aktier säljs nu för 6 kr/st. Vilket ger en värdering på hela bolaget på 38,4 Mkr. Intressant nog gjorde man en tidigare emission på 400 000 aktier till en kurs om 5 kr/st. Rätt schysst avkastning för dem som tecknade då med tanke på att det var för ett par månader sen.

Om nu bolaget kan göra en vinst på sista raden på 4 Mkr för 2015 så lär det ändå dröja ett bra tag till dess det blir någon utdelning från bolaget. En vinst om 4 Mkr och pris på 6 kr/aktie ger ett PE-tal på 13. Det är på tok för högt för mig för något som är så osäkert och riskfyllt.

Summering
Jag har tidigare tyckt att det mest är skräp på Aktietorget. Det här bolaget passar bra in där bland allt annat bråte. För stor risk, för liten uppsida och alldeles för dyrt. Ett solklart förhoppningsbolag.

Jag kommer att kolla kursen efter nyemissionen och tror faktiskt att den kommer att gå ned. Till ett lägre pris kan jag kanske vara intresserad. Känns som läge att vänta in rapporten för Q2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar