måndag 10 mars 2014

Rederi AB Transatlantic

Eller  - Varför har jag kvar det här skräpet?

Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen och man kan lugnt säga att det har gått ganska uruselt för företaget. Länge. Riktigt länge. Riktigt uselt. Nämnde jag att de inte tjänat pengar sedan 2010?


















Bild - Dagens svåraste fråga: Vilken kurva är Rederi AB Transatlantic och vilken är index?

Eget kapital har varit en bra bit över 20 kr/aktie och var nu enligt de senaste nyckeltalen nere på sisådär 17 kr/aktie. Jag har inte kollat hur man fått fram det egna kapitalet. Misstänker att t ex ett antal fartyg är övervärderade i bokföringen, men det har jag inga belägg för.

Bolaget har traditionellt forslat prylar på Östersjön och till England/Holland. Man kan gå in i en massa detaljer om RO/RO, LO/LO och Bulk-fartyg, men eftersom jag inte är expert på det så släpper jag det.

Jag har haft aktier i Rederi AB Transatlantic i ganska många år och jag har varit nära att göra mig av med eländet ett par gånger, men eftersom jag är fullständigt urusel på att sälja aktier (speciellt med förlust) så har jag inte gjort det. Om man ska vara riktigt nogräknad så var det egentligen Gorthon Lines som jag köpte aktier i under år 2003. Det var en bra resa fram till år 2011. Någonstans mellan 2003 och 2011 började det hända saker med bolaget. Man gick ihop med Transatlantic, köpte på sig fler rederier (t ex Österströms), fick en ny huvudägare i form av ett norskt investmentbolag, Kistefos A/S närmare bestämt, med huvudägaren Christen Sveaas. Vad jag förstår har han gjort sig känd som en effektiv affärsman. Det brukar innebära en och annan ovän på vägen....

Hans investmentbolag hittar man här.

Kistefos ägde bl a ett annat rederi som heter Viking Supply Ships A/S. I en affär där jag ärligt talat inte hängde med riktigt på vad som hände köpte Rederi AB Transatlantic upp det bolaget och det är nu en del av företaget i form av ett dotterbolag. Den affären tror jag personligen att Kistefos tjänade mest på. Nu finns det även ett antal andra större ägare, bl a den tidigare huvudägaren till Transatlantic (Folke Patriksson) och Lindéngruppen som tillsammans sitter på en tillräcklig mängd aktier för att hindra Kistefos att köpa ut hela bolaget från börsen.

I vilket fall har det gått dåligt på riktigt för bolaget och det har varit ett antal nyemissioner på resan.

I slutet av februari i år kom Q4-rapporten som var allt annat än succé. Negativt, igen, och mycket den här gången vilket faktiskt förvånade mig en hel del då jag trodde att man äntligen fått ordning på rörelsen. Och ytterligare en nyemission. Ridå för kursen. Från 6,10 ned till 4,30 kr. Här är den fantastiska Q4-rapporten

Efter den oerhört lyckosamma Q4-rapporten kom det ett nytt pressmeddelande 2014-03-03 som du hittar här

Nu börjar det bli intressant. Kistefos har alltså köpt upp aktier efter nedgången vid rapporten. Pressmeddelandet cementerade aktien vid 5 kr (såklart). Uppenbarligen tror Kistefos att det äntligen ska vända. Nu började jag vakna upp och titta på aktien igen.

Nästa intressanta nyhet kom på insiderlistorna (som du hittar här). Insiders börjar köpa. Det är första gången på länge som insiders köper i bolaget. Kan inte minnas när jag sett det tidigare, förutom nyemissionerna och när Jenny Lindén köpte ut hela innehavet från Lindén-gruppen för att äga det själv. Hon äger för övrigt Lindéngruppen så det är inte så dramatiskt. Idag såg jag att Christen Sveaas köpt aktier själv också.

Allt det här sammantaget tycker jag att det finns en hel del från huvudägarna och insynspersoner agerande som pekar på att bolaget ÄNTLIGEN är på väg att vända. På ren och rak spekulation har jag ökat på mitt blygsamma innehav en smula. Jag kan inte hitta ett endaste nyckeltal som pekar på det, men jag tycker att det är värt att chansa.

Om det går vägen så borde det hända något inom ett år, tror jag. Ska bli spännande att se om jag har fel eller rätt.

2 kommentarer:

  1. Ja utan att vara insatt i RABT så ser det ut att vara mer köpläge än säljläge förutsatt att de inte riskerar att gå i konkurs, nedsidan kanske är gjord. Jag försökte få teckna aktier utan företräde i RABT i förra nyemissionen men tilldelades inte några tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att nedsidan är gjord. Det trodde jag å andra sidan redan för ett år sedan så jag kan absolut ha fel. Kan bara konstatera att Christen Sveeas fortsätter att köpa aktier.

    http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=41&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2013-03-10&tomdate=2014-03-19

    Vad jag förstår så handlar han via SEB och då tror jag att han har en jätteköporder på 5 kr som ligger och tuggar. Han har köpt 1.036.695 st under perioden 2014-03-03 till 2014-03-13 och vad jag kan se fortsätter han att köpa. Risken är såklart att han kommer att köpa ut hela klabbet från börsen för 5 kr och då är det ingen vidare affär att köpa på samma nivå. Hela mitt case bygger på att de andra storägarna stoppar det. Konstigt nog är det ingen av dem som köpt något.

    SvaraRadera