torsdag 2 april 2020

Portföljuppdatering Q1 2020

Eller - det går upp.....och ned

Man kan väl lugnt säga att första kvartalet i år inte har ökat portföljvärdet nämnvärt. Precis tvärt om närmare bestämt. Avanzas graf säger minus sisådär 25% i år och det är ju kanske inte så upplyftande. Efterklok som jag är så är det ju idag uppenbart att jag skulle ha sålt hela portföljen i februari när det toppade. Nu vet jag ju om att jag är för kass att lyckas pricka rätt i kursrörelser och framförallt så har jag accepterat det och har slutat att försöka pricka toppen och sälja av. Ja, det händer att jag säljer av innehav när de (i mitt tycke) värderas högt, men då handlar det oftast om att jag inte tror på bolagets framtid. Jag lyfter på hatten för dem som klarar av att pricka marknadens svängningar, men inser att jag inte är en av dem.

I vilket fall så har jag gjort några affärer under första kvartalet.

KÖPT 40 3M Corp à 1 528,07 kr
KÖPT 1000 Bonava à 67,57 kr
KÖPT 430 Dedicare à 36,26 kr
KÖPT 15 IBM à 1 076,33 kr
KÖPT 100 JM à 168,32 kr
KÖPT 100 SEB A à 66,49 kr


Bara köp som synes och i Bonava gick jag in alldeles för tidigt. De andra inköpen ser just nu rätt bra ut. På ett par års sikt är jag ganska övertygad om att det här blir desto bättre.

Sen har vi det där med Corona. Det slår ganska hårt för mig. Mina fem intäktskällor har fått ganska mycket stryk i år.
  1. Lön – opåverkad
  2. Utdelning från noterade bolag – minskat till ca 1/3 av vad jag förväntade mig. Än så länge. Det kan nog minska mer innan det här är klart
  3. Uthyrning lägenhet i Åre - igår stängde Åre ned så fler intäkter den här säsongen blir det inte.
  4. Utdelning mitt privata bolag – vi hade tänkt oss en utdelning i vår, men som det ser ut nu är det inte aktuellt
  5. Uthyrning lägenhet i Stockholm – opåverkad
Rent konkret innebär det här att ca 50-60% av mina inplanerade intäkter i år försvann. Det är klart att det är kännbart. Nu har jag råd att köpa en öl i alla fall så jag ska inte klaga, men det är ju inte superkul.

Så hur gör jag nu? Precis som jag skrev tidigare. Det bör bli en hel del köpt framöver.


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera