onsdag 9 juli 2014

Att skriva för framtiden

Eller - hur bra koll har jag egentligen på hur börsen kommer att gå framöver?

Finanskvinnan har gjort en riktigt kul grej, närmare bestämt att skriva ett blogginlägg om framtiden och inte publicera det förrän ett år senare. Säkerligen ett mycket bra sätt att få reda på en hel del om sig själv och hur bra man egentligen är på att förutspå framtiden. Klart värt att prova och det ska jag absolut göra, men innan dess är det dags att återdefiniera min investerings- och sparkriterier. Jag försökte sammanfatta dem här och här. Kortvarianten är att min oerhört rafinerade investeringstaktik går ut på att köpa aktier i bra bolag och behålla dem. Helst till så låga priser som möjligt. Det ska till en hel del innan jag gör mig av med ett sådant bolag, antingen galen värdering eller att bolaget/marknaden förändras kraftigt. Givetvis klarar jag inte av att följa den till 100% utan har lyckats plocka in ett antal förhoppningsbolag också.

Om man tittar på min nuvarande portfölj så kan man dela upp den i följande:
Fabege, Boliden, SEB, SKF, JM, Skanska, Intrum Justitia, Atlas Copco, Swedish Match, Fortum, ABB, Starbucks, HM och Sandvik tillhör absolut kategorin köp och behåll. Eller som en del säger - rakt ned i byrålådan.

Dedicare hoppas jag ska bli en köp och behåll också, men jag har den på ett års sikt och utvärderar den efter det.

Starbreeze, Transatlantic och SSAB tillhör snarare kategorin spekulationsaktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar