tisdag 6 januari 2015

Räntekonton

Eller - sparkonto? HA!

Kollade över mina konton hos SEB där jag har en del likvida medel på deras "Enkla sparkonto". Att det vanliga lönekontot ger noll i ränta har man ju förstått sedan länge och att räntan på sparkontot var allt annat än hög har jag också förstått. Enda anledningen till att jag har haft kvar likvida medel hos SEB är just enkelheten att snabbt kunna föra över pengar från sparkontot till lönekontot om det har behövts. Med andra ord vill jag ha ett sparkonto utan inlåsning och fria uttag. SEBs alternativ heter då "Enkla sparkontot" som absolut ger skäl för sitt namn när det gäller enkelhet men är fullständigt värdelöst som sparform. Idag ger det sparkontot 0,00% i ränta. I november (då jag sist kollade) var räntan 0,20%.

Är det här något att bli upprörd över då? Ja, jag tycker faktiskt det. Eftersom jag även är kund hos Avanza kan man snabbt kolla deras räntesparande med samma villkor. De har flera räntesparkonton med 0,50% till 1,10% i ränta motsvarande SEBs generösa 0,00%.

Avanzas sparräntor
SEBs sparräntor

Givetvis kan man även få lite ränta hos SEB men då bara om man låser pengarna på minst 3 månader och sätter in minst 50 000 kr alternativt låser 6 månader och minst 10 000 kr. Då är räntan 0,45% respektive 0,65%. Fortfarande ett sämre alternativ än de olåsta kontona hos Avanza. Det finns givetvis även likvärdiga alternativ hos Avanza men då ligger räntan på 0,90% till 1,60%. OBS att insättningsgarantin gäller för alla alternativ hos både SEB och Avanza.

Nu har jag inte brytt mig om att kolla de andra storbankerna eller Avanzas konkurrent Nordnet, men jag är tämligen övertygad om att det ser likadant ut där. Nischbankernas (Nordnet och Avanza) stora konkurrent om sparkapital är INTE storbankerna utan bara ren lathet hos oss småsparare.

Så med det här inlägget får jag tacka för den här tiden hos SEB och från och med nu ligger både aktiehandel och långsiktigt sparande hos Avanza för mig, min fru, mina två barn och min mor. Det enda som ligger kvar hos SEB är mitt bolån och lönekontot.

SEB ska man äga - inte vara kund hos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar