söndag 9 november 2014

Direktavkastning under 2015

Eller - snart kommer stålarna!

Utdelningar är något som jag gillar. Det är ett bevis på att företaget verkligen går bra. Att fejka resultat i bokföringen finns det många sätt att göra (t ex Eniro och Oniva) men när pengarna ska betalas ut är det svårare att fejka utbetalningen. Det blir ganska sura miner om det inte kommer in några pengar på aktieägarnas konton.

 

Hur kommer det att se ut nästa år då?

Att sia om framtiden är alltid svårt men någon uppfattning om nästa år har jag i alla fall. De flesta prognoser har jag tagit från 4-traders i annat fall finns en kommentar. Jag håller inte alltid med om deras prognoser, men förhoppningsvis har de bättre koll än mig. Kurser nedan är fredagens slutkurser.


ABB Ltd

Kurs: 164,40 kr

Utdelningsprognos: 5,60 kr

Direktavkastning: 3,4%

Kommentar: Förra året delade ABB ut dryga 5 kr. Det har gått bättre i år än 2013 så det finns nog möjlighet till utdelningsökning. Personligen tror jag att man kommer att behålla föregående års utdelning.

Atlas Copco B

Kurs: 193,80 kr

Utdelningsprognos: 6,05 kr

Direktavkastning: 3,1%

Kommentar: Förra året delade Atlas ut 5,50 kr. Har ingen direkt koll på eventuell utdelningsökning.

Boliden

Kurs: 121,90 kr

Utdelningsprognos: 2,20 kr

Direktavkastning: 1,8%

Kommentar: Förra året delade Boliden ut 1,75 kr vilket var en rejäl sänkning gentemot föregående år. Mer normal utdelning senaste 5 åren har varit 4 kr. Highscore var 2007 med 16 kr. Det lär nog inte upprepas närmaste året. Däremot ser det i min värld mycket bättre ut nu med kronförsvagningen och jag tycker att metallpriserna verkar gå i rätt riktning.

Dedicare

Kurs: 27,20 kr

Utdelningsprognos: 1,50 kr

Direktavkastning: 5,5%

Kommentar: Prognosen är min egen. Förra året delade Dedicare ut 1,10 kr vilket  motsvarade 74% av resultatet. Man har egentligen som mål att dela ut ca 50%, men här har man flera gånger delat ut bra mycket mer. Jag har funderat en del på det här. Finns möjlighet att man delar ut ännu mer.

Eurocon Consulting

Kurs: 3,40 kr

Utdelningsprognos: 0,20 kr

Direktavkastning: 5,9%

Kommentar: Prognosen är min egen. Förra året delade Eurocon ut 0,20 kr vilket  var 125% av resultatet och 2014 har inte gått tokbra heller. Om man ska klara av att dela ut 0,20 kr krävs att man vänder i Q4 och det tror jag faktiskt att man klarar. Ska titta lite närmare på det här bolaget igen.

Fabege

Kurs: 94,20 kr

Utdelningsprognos: 3,00 kr

Direktavkastning: 3,2%

Kommentar: Prognosen är min egen. Förra året delade Fabege ut 3 kr och året innan och året innan dess. Tror inte att man kommer att höja utdelningen i år heller. Man har för många bra investeringsmöjligheter för att dela ut pengar.

Fortum Oyj

Kurs: 18,15

Utdelningsprognos: 1,07

Direktavkastning: 5,9%

Kommentar: Förra året delade Fortum ut
1,10. Nu har man sålt av en hel del verksamheter vilket jag tror kommer att påverka utdelningsmöjligheterna framöver. Rubelns fall är ju inte heller speciellt bra för de ryska verksamheterna som är tänkta att börja leverera vinst nu.

HM B 

Kurs: 295,00 kr

Utdelningsprognos: 10,00 kr

Direktavkastning: 3,4%

Kommentar: Är det äntligen dags för utdelningshöjning? Förra året delade HM ut 9,50 kr (igen). Nu har man investerat rejält i nya marknader och onlineförsäljning vilket givetvis är kanonbra för oss aktieägare. Kanske man nu styra om en del av kassaflödet till utdelningar?

Intrum Justitia

Kurs: 218,40 kr

Utdelningsprognos: 6,78 kr

Direktavkastning: 3,1%

Kommentar: Om prognosen slår in är det en rejäl utdelningsökning då Intrum delade ut 5,75 kr förra året. Å andra sidan höjde man förra året också från 5,00 kr året innan.

JM

Kurs: 234,90 kr

Utdelningsprognos: 7,86 kr

Direktavkastning: 3,3%

Kommentar: Om prognosen slår in är det en hyfsad utdelningsökning från förra årets utdelning om 7,25 kr. JM går bra och så länge bostadsmarknaden i Stockholm är stekhet lär man tjäna bra med pengar.

Rederi AB Transatlantic

Kurs: 6,30 kr

Utdelningsprognos: 0 kr

Direktavkastning: n/a

Kommentar: Prognosen är min egen. I år kommer man äntligen att göra vinst på helåret (om nu inte Q4, mot förmodan, skulle ge ett minusresultat). Vinsten för Q1-3 är 60 öre/aktie och om man fortsätter på samma spår kan man nog fortsätta göra 1 kr/år i vinst. Utdelning för 2014 kan vi aktieägare nog glömma. Det vore fel att dela ut pengar så snart efter de två senaste nyemissionerna. Jag har funderat massor över det här bolaget, bl a här.

Sandvik

Kurs: 82,05 kr

Utdelningsprognos: 3,59 kr

Direktavkastning: 4,4%

Kommentar: Jag tror att 4-trades är för optimistiska. Tvivlar starkt på en utdelningshöjning från förra årets 3,50 kr. Tror mer på att den behålls.

SEB A

Kurs: 93,15 kr

Utdelningsprognos: 4,90 kr

Direktavkastning: 5,3%

Kommentar: Här tror jag att man är för pessimistisk på 4-traders. 5,00 kr tror jag inte är omöjligt i utdelning. Nu har jag dessutom en del SEB C och där blir direktavkastningen ännu lite högre (5,5% mer exakt, räknat på 4,90 kr).

Skanska

Kurs: 155,10 kr

Utdelningsprognos: 6,47 kr

Direktavkastning: 4,2%

Kommentar: Förra årets utdelning var 6,25 kr och det är inte omöjligt med en utdelningshöjning, men med tanke på hur många investeringsmöjligheter Skanska har inom kommersiell fastighetsutveckling tror jag att de vill behålla pengarna inom bolaget.

SKF B

Kurs: 151,80 kr

Utdelningsprognos: 5,74 kr

Direktavkastning: 3,8%

Kommentar: Förra året var en katastrof med kartellböterna. Trots det delade man ut 5,50 kr som man nu gjort i 3 år i rad. I år har det gått bättre (utan böter), men lysande går det inte.

SSAB B

Kurs: 44,55 kr

Utdelningsprognos: 0,59 kr

Direktavkastning: 1,3%

Kommentar: I år ställde man in utdelningen och skyllde på samgående med Rukki. Jag tvivlar på att marknaden har vänt tillräckligt mycket för att återuppta utdelningar trots att USA-marknaden går bra och att det verkar, om än oerhört långsamt, vända i Europa. Kronförsvagningen är också bra för SSAB.

Starbucks Corp

Kurs: $77,79

Utdelningsprognos: $0,32 per kvartal

Direktavkastning: 1,6%

Kommentar: Man höjde utdelningen senaste kvartalet från 26 cent till 32 cent. Jag tror att man kommer att fortsätta med höjningarna under nästa år.

Swedish Match

Kurs: 240,00 kr

Utdelningsprognos: 7,44 kr

Direktavkastning: 3,1%

Kommentar: Ingen tillväxtraket direkt, men en riktig kassako som bara trillar på. Någon gång måste ju snusmarknaden och cigarrmarknaden dö bort, men jag tvivlar på att det sker inom min livstid.

Sammanfattning

Det ser onekligen ut som att utdelningarna för 2014 (som delas ut 2015) kommer att öka en smula om nu prognoserna är rätt. Totalt sett kommer min lilla portfölj att dela ut en direktavkastning på ca 3,4% (räknat på dagens värde) vilket är långt sämre än t ex xperimentinvest som har som mål att uppnå minst 5% i direktavkastning. Å andra sidan har jag ett 10-procentigt innehav som inte delar ut ett smack (Rederi AB Transatlantic). I vilket fall är jag ganska nöjd med 3,4% i direktavkastning och hoppas att värdeökningarna på innehaven mer än väl ska slå Xperimentinvests direktavkastning då ett antal av hans innehav är preferensaktier som enligt skolboken inte borde röra sig speciellt mycket i värde.

Vi får se hur det går.

(Bara för att vara tydlig. Jag har inte startat någon tävling med Xperimentinvest. Jag är bara intresserad av att se hur olika strategier går. Spontant tror jag att hans idé är bättre än min.)

2 kommentarer:

  1. Handsken är kastad ! :) Skämt och sido så är det så att min portfölj utan preffar ligger på 4.13%. Vad jag också noterara är att bara ett utav innehaven ovan finns i min portfölj (HM). Teroertisk skulle man kunna sätta upp jämförelseportföljer och mäta totalavkastningen, men eftersom jag inte bara har en köp behåll strategi verkar det lite meningslöst. Jag noterar också att min estimerade utdelning för 2013 (som betalats ut i år) vart mycket högre än estimat.
    Mitt nästa inköp blir nog Beijer Alma, hur ser du på dom ?

    SvaraRadera
  2. Håller med om att jämförelse haltar. Det viktiga för mig är egentligen att hitta bolag som det går bra för och som kommer att fortsätta att utvecklas. T ex har Intrum Justitia och JM höjt sin utdelning under flera år och kursen har givetvis hängt med i samma tempo uppåt. Av den anledningen är det kanske bättre att efter ett par år titta på YIeld of costs istället.

    Beijer Alma är det många som gillar (bl a min far), men jag har hitintills inte tittat på dem.

    SvaraRadera