torsdag 6 november 2014

Nettoköp under åren

Eller - har jag satsat pengar på fel år?

Jag har en hyfsad koll på när och hur jag köpt och sålt aktier över börsen den senaste tiden. Totalt ligger jag ca 110% plus på nuvarande innehav (exkl utdelningar vilket även gäller alla följande siffror). Detta är inte inräknat de aktier som jag sålt av (t ex Starbreeze) med en rejäl vinst utan bara räknat på dem jag har kvar. 110% kan låta fantastiskt, men då jag har haft många aktier länge så blir värdestegringen per år allt annat än enorm på alla innehav. Givetvis har jag ett antal fantastiska innehav med makalös uppgång, high score är 777% (JM), men jag har också sorgebarn med nedgång trots flera års ägande (Fortum, Sandvik, SSAB och Eurocon).

Varför tittar jag då på nuvarande innehav när jag kollar värdestegring? Det enkla svaret är att jag använder Bloombergs utmärkta app i paddan och då ser jag bara de aktier jag har kvar. Jag kan såklart även kolla av i mitt excelark hur året har gått och det lär jag göra vid årsskiftet. Däremot är jag egentligen inte jätteintresserad av realiserade vinster under året utan vill mer fokusera på de bolag som jag har kvar och vad jag tror om dem. Om jag säljer av något innehav så bör jag ha något bättre ställe att göra av pengarna. Risken blir att jag blir för otålig att hitta en bra investeringsmöjlighet och slänger iväg pengarna på felköp. Mina ingångsvärden i Sandvik och Fortum beror på precis det. Jag sålde av ett innehav i Gunnebo med förvånansvärt bra timing under 2010 och letade då andra investeringsmöjligheter och landade i Sandvik (102 kr) och Fortum (189 kr). Mer is i magen hade varit bättre.

Vad lär jag mig av det här då?
Jo, vid det tillfället var jag ganska dåligt påläst och otålig och hade egentligen inte tid och lust att leta alltför länge efter andra investeringsalternativ. Inte en bra kombination. Idag är jag bättre påläst, men fortfarande otålig. Hur dåligt är det då? Ett ärligt svar är att jag vet inte. Jag försöker hantera det genom att sprida inköp över längre tid för att slippa satsa allt vid fel tillfälle. Marknadstiming i form av makrostatistik är jag för dålig på. Däremot är jag hyfsad på att hitta nedgångar i bra bolag, t ex köpte jag en hel del SEB när de gick ned i oktober och där ligger jag knappt 10% plus. Jag kommer förhoppningsvis att fortsätta vara nettoköpare på börsen och när ekonomin tillåter kommer jag att trycka in mer pengar i aktier. Intressant nog så har jag nettoinvesterat 40% av mitt innehav de senaste 2 åren och ytterligare 35% under 2008-2009. Det jag köpte 2008-2009 visade sig vara synnerligen väl investerat (även om jag började köpa alldeles för tidigt). Kommer det jag köpt 2013-2014 att också att kännas bra om 5 år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar