lördag 5 september 2015

Bearmarket?

Eller - sälj allt? eller köp allt?

Så hur är det egentligen med marknaden nu? Det har onekligen varit en ganska spännande resa under augusti och hitintills i september. Den delen av min portfölj som ligger på Avanza har haft en spännande resa och toppade på +33,83% den 16 juli för att idag ha backat till +17,63%. Det är fortfarande en mycket bra utveckling men det hade självklart varit hysteriskt mycket bättre om jag sålt allt i juli och istället haft kontanter nu. 

Jag har tidigare muttrat om att jag inser att jag är kass på att handla vid rätt tillfällen i marknaden och att jag istället är långsiktig och vill köpa bra bolag för så låga priser som möjligt. Självklart är jag inte fullständigt korkad och vill givetvis köpa så billigt som möjligt. Den stora frågan är såklart hur jag agerar nu. Det enkla svaret är att jag agerar väldigt lite. Jag kommer förhoppningsvis att fortsätta att vara nettoköpare av aktier de närmaste 10-20 åren och med den placeringshorisonten gör en sättning i marknaden inte speciellt mycket för de aktier jag redan äger. Jag har förhoppningsvis köpt dem på bra nivåer och även om de går ned nu så kommer det troligen inte att påverka deras utdelningsmöjligheter framöver. I och med att utdelningarna faktiskt är en ganska viktig post för mig så är det den biten jag fokuserar mest på. Visst är det ohyggligt mycket roligare när depån visar positiv utveckling än t ex fredagens ras men vad har egentligen ändrats? 

Så vad tror jag om framtiden då? 

Jag tror att det är ganska stor sannolikhet att börsen står lägre om ett år än vad den gör idag. 

Dags att sälja allt då?

Nej. Om jag hade varit säker så hade jag sålt allt, men jag är inte tillräckligt säker på att det blir en nedgång för att göra mig av med allt. Speciellt med tanke på att 2/3 av min portfölj ligger i en vanlig depå och en försäljning utlöser en rejäl vinstskatt på aktierna. Av bl a den anledningen låter jag rubbet ligga kvar.

Är det köpläge nu?

Nej, det tror jag inte. Jag tror att det kommer att vara väldigt stökigt på börsen under hösten och att det kan gå både upp och ned rejält. Blir det en nedgång är det alldeles för stor risk att jag köper för tidigt. Det misstaget har jag redan gjort förut och det vore kul att inte göra om samma misstag igen. Jag fortsätter att bygga buffert på sparkontot och inväntar konjunkturen. Visst kan det finnas många aktier som börjar se attraktiva ut nu, men de flesta är fortfarande dyrare än vad de var i oktober förra året då jag shoppade loss. Visst finns det risk att jag nu missar ett fantastiskt köptillfälle men då får jag väl göra det. 

Så vad har jag gjort 2015?
(Transaktioner i datumordning sedan årsskiftet)

KÖPT 4900 Viking Supply Ships B à 4,58 kr/st
KÖPT 150 SEB C à 102,26 kr
KÖPT 50 Starbucks corp $50,81 motsvarande 433,74 kr/st
KÖPT 100 Fortum à 16,33 motsvarande 153,68 kr/st
KÖPT 100 JM B à 222,89 kr/st
SÅLT 100 JM B à 229,61 kr/st
SÅLT 200 SEB A à 109,81 kr/st
KÖPT 600 Dedicare B à 39,57 kr/st

SÅLT 1100 Eurocon à 3,80 kr/st (exkl courtage)

Av ovanstående köp ligger jag bara plus på Viking Supply Ships, Dedicare och Starbucks. Å andra sidan sålde jag fler SEB A än jag köpte SEB C så gick jag i alla fall i rätt riktning. Fortum är intressant. Där hade aktien rasat från 20 euro ned till 16,33 euro och har troligen en utdelning på 1,10 euro nästa år vilket jag tyckte var en attraktiv nivå. Uppenbarligen var det för tidigt med tanke på att den idag handlas i 14,30 euro. Har den rasat klart? Inte en susning. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar