lördag 23 april 2016

Viking Supply Ships - nyemission (igen)?

Eller - en gång är ingen gång, två gånger är en gong gong




Det har varit stökigt för Viking Supply Ships ett tag. Bolaget:

Jag har ju gillat, eller kanske hoppats på, bolaget men nu är det mycket svårt att se några ljuspunkter över huvudtaget. Förra året sålde jag av 4/5 av mitt innehav och nu i april sålde jag av den sista delen också. Med tanke på hur dålig intjäningen är och bolagets skuldbörda så ser det helt klart ut som att det kommer en ny nyemission. Vilken i ordningen det här är har jag tappat räkningen på, men det är i alla fall alldeles för många för att jag ska vilja vara med. När nu kallelsen till bolagsstämman gick ut så ser det ännu mer klart ut att bolaget kommer att vilja ha mer stålar av aktieägarna.

"The Board of Directors proposes that the Annual General Meeting approves an authorisation for the Board of Directors to resolve on a share issue with pre-emptive rights for the shareholders. In view thereof, the Board of Directors also proposes amendments of the limits of the share capital and the number of shares in the articles of association. The reason for the Board of Directors’ proposals is to give the company increased flexibility with reference to the on-going discussions with its lenders regarding the long term financing situation in the company. The proposals in full are included in the notice of the annual general meeting,[...]."

Hela kallelsen kan man läsa på bolagets hemsida

Jag blev både glad och en smula orolig över den oväntade extrautdelningen som bolaget gjorde sommaren 2015. Glad då jag antog att det berodde på att styrelsen såg ljust på verksamheten och bedömde att man kunde dela ut så pass mycket till aktieägarna. Rädd eftersom jag personligen hellre hade sett att man behållit pengarna i bolaget för att slippa göra just en nyemission (igen). Nu verkar vi stå där igen och av den anledningen vill jag inte ha några aktier i bolaget. Jag litar inte ett smack på ledningen och i synnerhet inte på huvudägaren. Vilka planer hr Sveaas har vet jag inte, men jag tvivlar på att han bryr sig om övriga aktieägares väl och ve.

Stay out. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar