måndag 14 april 2014

Uppköpsbudet på Rederi AB Transatlantic

Eller - skambud?

Så har då Deloittes utlåtande angående uppköpsbudet på Rederi AB Transatlantic kommit och det kan intresserade läsa t ex här. Inte helt oväntat var de inte positiva till prislappen. Utdrag ur pressmeddelandet.

"Baserat på ovanstående analyser, antaganden och förbehåll anser vi, per idag, att Erbjudandet inte är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för TransAtlantics minoritetsaktieägare.

Stockholm, 11 april 2014

Deloitte AB"

Christen Sveas har fortsatt köpa aktier. Kursen ligger cementerad runt 5,00-5,05 kr.

Just nu är orderdjupet rejält på 5,00 kr. Över 600 000 aktier ligger för köp. Så många har jag inte sett tidigare.

Rykten gör gällande att det nu har vänt för bolaget, men det tycker jag inte att man ska fästa någon vidare notis om. Jag har inte sett några siffror eller hänvisningar till att det verkligen ska ha gjort det. Det lär vi inte få veta förrän tidigast på årsstämman 2014-04-24 eller mer troligt vid delårsrapporten som publiceras 2014-05-15.

I vilket fall la jag in en köporder på ett par aktier till 5,00 kr/st. Tvivlar på att jag får fatt i det, men värt att testa.

Edit: Och där gjorde jag bort mig. Jag fick aktierna för 5 kr och nu har kursen gått ned under 5 kr. Jag missade att Sveeas inte får köpa aktier 30 dagar före delårsrapport så hans köporder är nu borta vilket gjorde att kursen pressades ned. Ska bli intressant att se vad kursen landar före rapporten. Förhoppningsvis är det en bra rapport och då kan kursen gå upp. Innan dess lär det vara en nedåtpress på kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar