fredag 30 maj 2014

Portföljutveckling 2014 tom 2014-05-30

Jag var övertygad om att börsen skulle rasa i år och förberedde mig för det mentalt och lät bli att köpa fler aktier. Det var inte helt enkelt att låta bli även om de flesta aktier ser dyra ut i mina ögon. Alternativen är helt enkelt ganska dåliga. Sparkonto på SEB ger imponerande 0,3% vilket just nu nästan slår inflationen (efter skatt). Sparkonto på Avanza ger 1,5% och det ju i alla fall något, men inget som gör att jag har råd att sluta jobba.

Nu roade jag mig med att kolla utvecklingen för min lilla portfölj under 2014 och det var hyfsat. I alla fall för mig. Om man jämför med t ex Kavastu aka Arne Talving så är min utveckling ganska medioker. Nu ska man å andra sidan komma ihåg att Kavastu har tillbringat en stor del av sitt yrkesverksamma liv med att förstå och försöka slå börsen och jag är i bästa fall en medioker amatörinvesterare. I vilket fall så har min portfölj (exkl likvider) gått upp 11,53% i år (exkl utdelningar) vilket jämfört med OMXS30 som gått upp 5,2% är förvånansvärt bra.

Go me!

 

Nu är frågan: När kommer raset? Eller kommer det inte något ras alls? Eller borde jag koncentrera mig på att pyssla med andra saker än att följa börsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar