onsdag 7 maj 2014

Förlängt bud på Rederi AB Transatlantic och nyemissionsprospekt

Kistefos fick in 6 838 339 aktier (både A och B) under budtiden och har nu förlängt budtiden till 23/5. Jag fick idag själv hem nya papper från min bank med erbjudandet...igen. Det åkte i pappersåtervinningen precis som den förra. Ingen av de andra huvudägarna har sålt och det var både väntat och skönt att se.

Mer intressant är att prospektet för nyemissionen har publicerats här. Kortversionen är att 5 aktier ger rätt till teckning av 1 ny aktie för 5 kr/st. Anmälningsperioden är 9/5 till 27/5. Aktien handlades idag till 5,25 kr/st så den har äntligen börjat röra på sig.


RABT-kurs senaste månaden (röda strecket)
Nu har jag inte läst igenom alla 54 sidorna i nyemissionsprospektet, men jag har i alla fall sett att man lägger ned hela bulkverksamheten. Nu ska man bara koncentrera sig på RORO och container i form av feedertrafik. Industrial shipping (dvs ursprungliga Transatlantic) krymper med rejäl fart. Det verkar vara avsevärt ljusare förutsättningar för Viking Supply ships. Jag misstänker att man nu kommer att försöka dela bolaget under 2015. Jag tror också att nästa delårsrapport som publiceras 15/5 kommer att visa dåliga siffror igen. Vändningen tror jag kommer Q3. Dessutom tror jag att Kistefos har intresse av att det redovisas dåliga siffror igen vilket kan göra att man skriver av och ned prylar så snabbt man kan för att ta det direkt i resultaträkningen.

Jag kommer att delta i nyemissionen och om kursen dyker ned under 5 kr så kommer jag nog att plocka på mig några till. Mitt innehav i Rederi AB Transatlantic är idag ca 4% av portföljen (inkl likvida medel) så det är långt i från mitt huvudinnehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar