onsdag 7 maj 2014

Starbucks

Eller - Go west!


Starbucks Corp är ett bolag som jag tittat på ganska länge och en av anledningarna att jag skaffade aktiedepå hos Avanza. Det är ett tillväxtbolag som jag tror kommer att fortsätta att växa i framtiden. Det är inte billigt med tillväxtbolag som tjänar pengar. Baserat på dagens kurs på ca $69,50 och EPS på $2,45 är PE-talet på hissnande 28. Som sagt, det är inte billigt med tillväxtbolag som tjänar pengar. Starbucks har väl bara varit "billigt" under 2009 då man hade rejäla problem, men lyckades vända bolaget.

Nu gick kursen för första gången på länge ned under $70 och då passade jag på att köpa lite både idag och igår. Fick fatt i 40 st à $69,91 och 30 st à $69,51 för att prova mig fram. Om man kollar på kursen och låtsas vara TA-proffs så tycker jag att den är i en nedåtgående trend. Jag har i alla fall inte lyckats köpa på den absoluta toppen som var i november förra året på $82,47. Vi får se hur det går.

De lärda anser ju att börsen kommer att gå ned under sommaren i år och det kan nog stämma. Känns som att det är väldigt många som försöker få ut de sista kronorna ur en bullmarknad och vid minsta tecken på att det vänder kan det bli duktigt trångt på säljsidan. Jag vet tillräckligt om mig själv för att inse att jag inte har kompetens att följa marknaden och sälja innan det vänder eller att köpa innan det vänder upp igen så jag lär nog sitta kvar med min portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar