onsdag 10 september 2014

Fler aktier i Starbucks

Eller - satan i gatan vad dyrt

Gjorde ett nytt inköp idag. 30 st Starbucks à $77,05. Rakt av så är det inte billigt. Frågan är om det är prisvärt?

Lite nyckeltal:
Utdelning: $0,26 per kvartal motsvarande 1,3% på helårsbasis
EPS/VPA: $2,54 (2013)
EPS/VPA: $2,67 (prognos 2014)
PE: 28....ouch.

Jag köpte en skvätt tidigare i år när aktien dippade ned under $70 och där ligger jag plus nästan 20% idag med tanke på dollarförstärkningen och den 10%-iga kursuppgången. Jag har förgäves inväntat nedgången till den nivån igen, men den verkar inte komma.

Varför köpte jag då?
  1. Jag tror att kronan kommer att försvagas en hel del närmaste åren. Redan i närtid har dollarn gått från 6,50 kr till dagens 7,00 kr. Av den anledningen vill jag sprida ut mitt mediokra ägande utanför Sverige. Idag har jag ca 94% av mitt innehav i svenska aktier. Det är för lite i utlandet. Visst hade jag kunnat köpa räntefonder eller något annat fokuserade på USA, men jag föredrar direktägande i aktier.
  2. Jag tror på affärsidén och de har bevisligen lyckats expandera kraftigt under de senaste åren. Vidare tror jag att den största expansionen ligger framför dem. Ytterligare expansion och vinsttillväxt borde ge ytterligare kurstillväxt, även om mycket av det redan är inprisat i dagens kurs.
  3. Om vinsttillväxten fortsätter kan de öka sin utdelning en hel del framöver och det passar mig fint.
Det här lär inte vara en kursdubblare i närtid, men med min byrålådsstrategi så passar den fint.

Om man vill kan man grotta ned sig precis hur mycket som helst här. Flera bra genomgångar och framförallt en hel del kritiska röster också. Kontentan är att aktien är dyr och att de flesta skulle vilja köpa den till lägre pris, men eländet verkar inte komma ned. Å andra sidan är kursen mer eller mindre lika nu som den var vid årsskiftet så den har inte rusat i år direkt.

För övrigt plockade jag på mig 200 SEB A i förra veckan också. Första gången sedan 2009 jag köpte SEB.

1 kommentar: