Idag redovisade Rederi AB Transatlantic (RABT) sin delårsrapport för 3:e kvartalet. Jag var ganska spänd på hur det skulle gå med tanke på att man nu tagit ganska rejäla grepp inom Transatlantic och Q3 traditionellt har varit det bästa kvartalet för Viking Supply Ships. Hur gick det då?
Jodå, man redovisade vinst även för 3:e kvartalet och det var länge sen RABT gjorde det för två kvartal på raden.
OBS att grafen ovan redovisar operativt resultat (dvs resultat före skatt och omstruktureringskostnader).
· Nettoomsättningen uppgick till 930 MSEK (753)
· Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 302 MSEK (108)
· Operativt resultat före skatt uppgick till 183 MSEK (49)
· Resultat före skatt uppgick till 177 MSEK (44)
· Resultat efter skatt uppgick till 170 MSEK (43)
· Resultat efter skatt per aktie uppgick till 1,0 SEK (0,4)
Januari – september 2014
· Nettoomsättningen uppgick till 2 396 MSEK (2 264)
· Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 435 MSEK (199)
· Operativt resultat före skatt uppgick till 174 MSEK (-113)
· Resultat före skatt uppgick till 104 MSEK (-136)
· Resultat efter skatt uppgick till 92 MSEK (-156)
· Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,6 SEK (-1,4)"
Hur fördelar sig intäkterna då?
Inte helt oväntat är det Viking Supply ships som tjänar pengar. Transatlantic går precis plusminusnoll vilket för mig är ett bra resultat jämfört med vad man gjort tidigare.
Det är ganska uppenbart att det är Viking Supply Ships som kan komma att leverera vinst framöver också. Den delen är givetvis utsatt för en rejäl risk med tanke på att man arbetar mot oljeindustrin och gärna i farvatten utanför Ryssland. Här kan det hända precis vad som helst.
Transatlantic får nog fortsätta att gneta på och jaga kostnader på alla håll för att få ihop sin verksamhet. Svaveldirektivet lär vara en utmaning inför 2015. Ett stort RORO-avtal har man precis tappat och min gissning är att man försökte föra över de ökade kostnaderna för fartygsbränsle på kunden och att det inte gick så bra.
Enligt rapporten jobbar man vidare på delningen av koncernen i två separata bolag och så ser det ut om man läser om moderbolaget. Min tro är att Christen Sveas är väldigt sugen på att dela bolaget och särnotera Viking Supply Ships (i Norge?) för att få ut värdet i det bolaget. Det lär inte gå innan Transatlantic kan stå på egna ben och dit är det nog ganska långt. Min gissning är att det inte blir något av det förrän tidigast slutet av 2015 men mer troligt under 2016.
Hur ser värderingen ut?
Eget kapital är enligt delårsrapporten 2 443 Mkr (2 388 per 31 dec 2013). Baserat på 177 444 318 aktier ger det ett eget kapital per aktie på 13,8 kr. Det kan man jämföra med dagens kurs som just nu är 6,90 kr/aktie. Marknaden värderar alltså fortfarande RABT en bra bit under eget kapital. I vanlig ordning kan man fundera på hur eget kapital ser ut också (vad är omsättningsbart etc). Med tanke på att man hitintills i år gjort 0,6 kr/aktie i vinst efter skatt så ser PE-talet ganska attraktivt ut också. Jag tror på ett nollresultat för hela koncernen för Q4 och då värderas bolaget till PE 11,5. Det är inte dyrt, men inte heller billigt för ett bolag som levererat förluster under lång tid.
Jag är nöjd med mina inköp och om kursen går under 6 kr köper jag mer, men på den här nivån har jag köpt klart. Det är däremot fortfarande inte tillräckligt högt för att jag ska vara beredd att sälja. Då ska kursen i alla fall vara över eget kapital....
2014-11-08 EDIT:
Satte Q3-resultatet istället för helårsresultatet i värderingen ovan. Rättade siffror nu med kursiv stil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar