lördag 20 december 2014

Oljepriset

Eller - katastrof eller möjlighet?

Det kan knappast ha undgått någon att oljepriset har sjunkit rejält den senaste tiden. Jag har tidigare hållit mig undan från bolag som varit exponerade mot oljepriset just för att det kan vara ganska volatilt och snabbt kan göra en lysande investering till en ren katastrof. Nu har jag frångått den principen och exponerat mig mot oljan genom Rederi AB Transatlantic (RABT). Eller snarare mot offshore-oljan i form av dotterbolaget Viking Supply Ships A/S (VSS). Mer om detta här. I och med oljeprisfallet har givetvis RABT åkt på en duktig snyting och rasat från toppen på 7,90 kr till 4,17 kr senast betalt i fredags. Halvkul för mig som har ett GAV på 5,79 kr/aktie.



Hur illa är det då?
Jag tror faktiskt inte att det är så jätteilla för VSS. Det är klart att de oljeproducenter med högst kostnader kommer att få det jobbigt och det är uppenbart att det troligen är några av VSSs kunder som borrar olja i Arktis som har höga kostnader. I och med det lär ett antal projekt läggas ned. I alla fall just nu. Kollar man på det historiska oljepriset så är dagens pris ganska lågt. 10.000 krs-frågan är såklart om det kommer att fortsätta att ligga så lågt. Det finns gott om förståsigpåare som säger att nu kommer det att ligga så här lågt eller lägre jättelänge, men det tror inte jag. I en fungerande marknad kommer såklart ett antal projekt och företag att lägga ned olönsam produktion och på sikt borde det få oljepriset att gå uppåt. I en artikel i DI intervjuades Lukas Lundin om detta. Nu är han såklart allt annat än objektiv med tanke på sin position, men det som framförallt intresserade mig var att han faktiskt sa varför oljepriset har gått ned. Om det stämmer känns det inte omöjligt för en utplaning framöver.

”Oljepriset har gått ned mycket snabbare än jag tänkte mig. Det finns kanske 750.000 till 1 miljon fat olja för mycket på marknaden, vilket ska relateras till en konsumtion på 90 miljoner fat per dag. Det är ett litet överbud som har fått priset att falla så lågt. Det som tippade över det hela var att Libyen kom i produktion för nio månader sedan med 500.000 fat per dag till, samtidigt som amerikanerna fortsatte öka sin produktion av skifferolja”, säger Lukas Lundin.



Man har kunnat läsa om den ena katastrofen efter den andra i form av oljeborrplattformar utan arbete, men kollar man på hur det ser ut i Nordsjön just nu så minskar i alla fall min oro. 95% av riggarna i arbete är inte illa.



Mer illa för RABT är uppsägningen av ett stort avtal för 3 AHTS-fartyg. I och med detta är större delen av VSSs fartyg på spotmarknaden. Ett nollresultat för Q4 känns inte omöjligt och en svag förlust i Q1 2015 trolig.

Det finns givetvis fördelar med oljepriset också. RABTs andra ben med fartygstrafik på Östersjön mår såklart bra av lägre pris på drivmedel.

Är det prisvärt på dagens kursnivåer då? Ja, jag skulle påstå det. 4,17 kr/aktie kan man jämföra med eget kapital på 13,8 kr. 4,17 kr/aktie och ett resultat på 0,60 kr/aktie ger ett PE-tal på knappt 7 för 2014.

Kommer jag att köpa mer? Ja, en mindre del i samband med nästa lön. För min egen del känner jag att jag har lagt en ganska stor del i en aktie med högre risk än vad jag egentligen känner mig komfortabel med. Av den anledningen blir det inte några rejäla köp även om jag tror på bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar