tisdag 30 december 2014

Årets affärer 2014

Eller - hur gick det här då?

Ytterligare ett år att lägga till handlingarna. Ett år äldre och visare och förhoppningsvis även lite rikare. Vad har jag gjort i år då? Det har varit ett år med oerhört många transaktioner. I alla fall för att vara mig. År 2014 är det år som jag nettoköpt mest aktier någonsin. Nu beror det faktiskt inte på att jag tror att 2014 har varit ett fantastiskt år att köpa aktier jämfört med tidigare år utan mer på att jag i år haft förhållandevis mycket likvida medel att placera. Jämfört med andra placeringsalternativ tror jag att aktiemarknaden kommer att prestera bättre på lång sikt. Det finns oerhört många förståsigpåare som tvärsäkert säger sig veta hur framtiden kommer att vara. Själv inser jag mina begränsningar och är inte ens säker på om vi har lågkonjunktur eller högkonjunktur i Sverige idag. Det är jag å andra sidan inte ensam om.

Vad har jag gjort under året?

KÖPT 5700 Dedicare B à 21,55 kr/aktie
SÅLT 400 Ericsson B à 86,08 kr/aktie
SÅLT 3900 Eurocon Consulting à 3,58 kr/aktie
KÖPT 200 HM B à 278,06 kr/aktie
SÅLT 1400 Poolia B à 12,80 kr/aktie
KÖPT 34000 Rederi AB Transatlantic à 5,67 kr/aktie
KÖPT 1300 Sandvik à 83,48 kr/aktie
KÖPT 200 SEB A à 90,57 kr/aktie
KÖPT 600 SEB C à 83,30 kr/aktie
ÖVERFÖRT 400 SKF B från vanlig depå till ISK à 144 kr/aktie.
KÖPT 100 Starbucks Corp à 485,25 kr/aktie
SÅLT 12500 Starbreeze à 9,88 kr

Samtliga kurser ovan inkl courtage.

Hur har de här affärerna varit då?
  • Köpen av Dedicare B har varit en bra affär hitintills och ligger ca 15% plus i år.
  • Försäljningen av Ericsson B var sådär. Kursen är ca 9% högre än när jag sålde.
  • Försäljningen av Eurocon var rätt och kursen är idag ca 7% lägre än när jag sålde.
  • Köpen av HM B har varit helt rätt hitintills. Jag prickade inte botten för kursen men anskaffningsvärdet är hyfsat nära årslägsta under 2014. Plus 17% i år.
  • Försäljningen av Poolia B var helt rätt. Idag har den återhämtat sig en smula men är fortfarande lägre än när jag sålde (13% lägre).
  • Köpen av Rederi AB Transatlantic är årets bottennapp. Från 40% plus ned till 22%  minus på en månad känns sådär. Oljeprisfallet hade jag inte räknat med. När jag går tillbaka kan jag se att det faktiskt fanns massor av tecken på det redan i augusti om jag hade haft vett att kolla efter signalerna. En erfarenhet rikare och ganska många kronor fattigare.
  • Köpen i SEB är det svårt att klaga på. Från +10% (SEB A) till + 17% (SEB C) på knappt två månader kan jag knappast klaga på.
  • Köpet av Sandvik har hitintills varit halvbra med en nedgång på ca 7% i år.
  • Överföringen av SKF B till ISK har hitintills varit rätt med tanke på att aktien har gått upp en smula. Jag har fler i min vanliga depå men valde att flytta över en del till ISK för att kunna få utdelningen utan att skatta. Vi får se hur jag gör med resten. Skatteeffekten är allt annat än kul då jag haft dem toklänge och därmed får betala 24% skatt på försäljningen. Enda anledningen till att jag gjorde detta nu var för att få över dem till ISK-kontot och jag gissade att det kanske var en lågpunkt i kursen då jag gjorde transaktionen. Vi får se om det var smart eller korkat.
  • Försäljningen av Starbreeze var förvånansvärt vältajmad. Aktie står klart lägre idag (23%).
  • Köpet av Starbucks har varit mycket lyckat då både dollarförstärkning och kursuppgång gett en riktigt trevlig avkastning på drygt 30%.
Hur det har gått för övriga innehav som jag inte rört återkommer jag till i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar