måndag 27 april 2015

Viking Supply ships - första kvartalet

Eller - fd Transatlantic

Torsdagen 7:e maj redovisar Viking Supply Ships Ab (fd Transatlantic) sin delårsrapport för årets första kvartal. Efter namnbytet och informationen om att Christian W Berg blir ny VD har det hänt en hel del på aktiekursen. Senaste tiden har den harvat mellan 4-5 kr, men nu har den hållit sig över 5 kr ganska länge. Personligen har jag inte sett något nytt som förklarar kursrörelsen utan jag misstänker att det egentligen nu har blivit tydligare för marknaden att uppdragen i arktiska vatten har blivit den största delen av bolag (i alla fall sett till vinsten) och dessutom närmar sig en eventuell uppdelning av bolaget. Vidare har oljepriset gått upp en smula vilket självklart på sikt bör ge positiva effekter för VSS. Någon annan ny information har jag inte sett.

Hur kan det ha gått under Q1 då?
Ganska dåligt misstänker jag.

  1. AHTS-fartygen förefaller ha haft ganska bra beläggning så där tror jag att det har gått hyfsat. Q1 brukar vara en dålig period och det tror jag att det var i år också. Man har landat ett antal nya långa uppdrag vilket givetvis är bra, men de tror jag inte påverkar resultat i Q1 nämnvärt utan ger mer intäkter framöver.
  2. För PSV-fartygen verkar det ha varit katastrofalt dålig beläggning under Q1. När jag har kollat så har huvuddelen legat vid kaj hela tiden. Om man inte går back på PSV-fartygen i Q1 blir jag mycket förvånad. Här jobbar man med att hitta andra marknader och att man flyttar fartygen från Aberdeen kan nog vara ett bra första steg.
  3. För Transatlantic är det mycket svårare att få fram uppgifter om beläggning och lönsamhet. Min personliga gissning är att man i bästa fall gör ett nollresultat. Med tanke på att man bytt till större fartyg och faktiskt utökat några rutter så ser det ut som att det kan ha gått lite bättre än tidigare. Dessutom har man förhoppningsvis tagit alla "engångskostnader" för nedläggning och omställning under 2014. 

Personligen tror jag att Q1 i 2015 kommer att ge ett negativt resultat och jag misstänker att kursen kommer att falla en smula i samband med det. Om den går ned under 5 kr igen så kommer jag att plocka upp ett par aktier till. Jag har hållit mig ganska långt från köpknappen i år och de enda affärer jag hitintills gjort är att köpa 4900 Viking Supply Ships à 4,58 kr/st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar