tisdag 2 juni 2015

Elekta - del 2

Eller - trist att få rätt



För en dryg vecka sedan tittade jag en smula på Elektas VD-cirkus. Då ansåg jag följande; 

"Elekta lär fortsätta på ett sluttande plan. Jag gissar att Puusepp nu kommer att försöka få fram så mycket gammalt skit som möjligt för att rensa upp i sörjan och kunna skylla på förra VD:n. Nästa delårsrapport lär inte bli kul. Därefter lär det nog komma delårsrapporter med mycket bättre siffror och framtidsprognoser. Om man ska göra något med Elekta tror jag att man ska köpa efter nästa delårsrapport (om det blir ett ras) och sen sälja efter delårsrapporten efter det. Personligen kommer jag att hålla mig långt borta till dess jag sett att man fått ordning på organisationen." 

Idag redovisade Elekta sin årsrapport och givetvis var det inte kul alls. Aktien backade nästan 10% vid stängning. Saxat från placera.nu:

"Bland de mindre bolagen var Elekta en av de aktier som tilldrog sig mest intresse och dessutom accelererade förmiddagens nedgång till minus 8,8 procent. Plumparna i Elektas rapport var en rejäl utdelningssänkning till 0:50 kronor per aktie (SME 1:71) samt en sänkt försäljningsprognos. För att vända den negativa utvecklingen har bolaget initierat ett omfattande åtgärdsprogram.

"Vi ska se till att våra befintliga produkter ska hamna hos kund, vi måste få bättre snurr på aktiviteterna och det är definitivt försäljning och marknadsföring som har prioritet nummer ett. Vi måste komma närmare våra kunder. Vi har ett antal relativt kortsiktiga program som ska se till så att vi gör detta. Sedan jobbar vi även med ett kostnadsbesparingsprogram", sade nygamla vd:n Tomas Puusepp, till Nyhetsbyrån Direkt."

Nu drar man dessutom igång en rejäl omorganisation under ledning av den nygamla VD:n. Det lär bli sämre innan det blir bättre. Min helt ovetenskapliga gissning är att delårsrapporten som redovisas 2015-09-01 kommer att var ytterligare en riktig rysare i form av urstädning av gammalt bråte. Därefter tror jag att den nygamla VD:n känner sig tvungen att producera en bättre rapport och prognos vid delårsrapporten 2015-12-04. Min tro kvarstår att OM man ska ta i det här bolaget så är det efter nästa delårsrapport. Hitintills har den inte fallit klart i alla fall, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar