tisdag 16 juni 2015

Årets affärer (så här långt)

Eller - shoppat loss



Efter den senaste tidens nedgång har jag försökt hålla mig från att plocka upp fler aktier i år, men idag föll jag till föga och gjorde ett inköp till. I och med det har jag handlat för hela årets utdelning (bortsett från Viking Supply Ships som kommer på måndag). Jag ska villigt erkänna att jag inte har känt mig helt trygg i börsens utveckling under året och att det kommer att fortsätta uppåt under en lång tid framöver är jag allt annat än säker på. Klart jobbigt läge. Å andra sidan kände jag exakt likadant förra året vid den här tiden och då sålde jag av en del också. Hur det gick vet vi och det kanske blir samma visa i år? Eller också blir det som våren 2008. Vad vet jag. I vilket fall så tröstar jag mig med att jag inte är ensam om att inte ha en susning om hur börsen går. Dessutom kom jag för länge sen fram till att jag är helt värdelös på att tima marknaden. Och med det sagt så är det följande affärer jag lyckats bränna utdelningen på hitintills i år (inkl courtage):

100 Fortum à 16,33 motsvarande 153,68 kr/st
100 JM B à 222,89 kr/st
4900 Viking Supply Ships B à 4,58 kr/st
150 SEB C à 102,26 kr
50 Starbucks corp $50,81 motsvarande 433,74 kr/st

Jag har fortfarande hyfsat med likviditet och kan öka på innehaven med lika mycket till i år om jag ser köplägen men som det ser ut nu så får det ligga på ett sparkonto med pinsamt låg ränta och jag tror faktiskt inte att jag kommer att öka mer överhuvudtaget i år. Tråkigt nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar