onsdag 10 juni 2015

Axon kids kvartalsrapport



Eller - vad ser folk i det här bolaget egentligen?

Då var det dags igen. Axon kids har redovisat sin delårsrapport för Q1 och det var precis som jag tidigare trott allt annat än en bra rapport (igen):

"Kvartalets intäkter uppgick till 6 146 KSEK (6073)
Kvartalets resultat uppgick till -1 179 KSEK (374) 
Kvartalets resultat per aktie: -0,16 SEK (0,07)
Antal aktier: 7.200.000 stycken (5.400.000 aktier)"


Om man nu roar sig att jämföra med förra kvartalet så blev det ingen omsättningsökning nu heller. Tvärtom faktiskt en omsättningsminskning och en ännu sämre vinstmarginal än i Q4. Marginalen i Q1 ligger på MINUS 19,2% vilket kan jämföras med Q4s MINUS 14,7%. Det går inte i rätt riktning direkt. Givetvis finns det en förklaring på detta och enligt bolaget beror det på det Kinesiska nyåret som stängde fabriken är därmed stoppade leveranser. Riktigt hur det ska fungera med den här fabriken som har lite semesterstängt och de planerade rejäla omsättningsökningarna får jag inte ihop.

FJÄRDE KVARTALET SAMMANDRAG 
Periodens intäkter uppgick till 6 377 KSEK (2738) 
Periodens resultat uppgick till -943 KSEK (-1106) 
Resultat per aktie: -0,15 SEK (-0,21) 
Antal aktier: 6.400.000 stycken (5.190.000 aktier)

Nu anger man även att dollarförstärkningen har ställt till det för företagets resultat. Personligen kan jag tycka att det är en smula amatörmässigt för ett bolag som ska jobba över hela världen att inte ha koll på valutasäkringar. Jag antar att man valt bort det av kostnadsskäl och nu gick det snett den här gången. Samtidigt köper man väl i dollar och säljer i euro i Europa och däremellan är skillnaden inte 
jättestor. 

Framtiden då?
Om man tittar i årsredovisningen så har man som mål att "öka omsättningen i Europa med 30% per år de kommande åren". Vi vet redan facit för 2014. Det gav inte 30% utan totalt 10% i omsättningsökning. Det stora problemet här är att jag tror att man måste öka omsättningen väldigt mycket mer för att få upp lönsamheten. Att sälja fler bilbarnstolar med förlust ger inte lönsamhet. Tittar man på helheten för 2014 (dvs tar hänsyn till uppskjuten skatt och aktiverat arbete) så var den totala förlusten egentligen ca 4 Mkr. Den ökade försäljningen måste alltså ge ett tillskott på minst 4 Mkr för att täcka de fasta kostnaderna. 30% omsättningsökning ger knappt 7 Mkr i tillskott och att det har en marginal som ger 4 Mkr i vinst tvivlar jag starkt på.

Nu ska man även sälja i Asien och hitintills har man lyckats få order på 1,2 Mkr för maj, juni och juli med prognos om en stigande försäljning. Jag tolkar det som en försäljning om ca 0,5 Mkr i månaden och om det stämmer ger det ytterligare 2,5 Mkr. Om den andra omsättningsökningen läggs till detta ser det bättre ut med totalt nästan 10 Mkr i omsättningsökning. Bättre, men fortfarande för lite för att kunna visa vinst.

Tittar man i årsredovisningen så är det fortfarande ett bolag med svag likviditet. Nu har man gjort en nyemission och tagit in mer kapital men det tror jag inte kommer att räcka. En till nyemission före årsskiftet eller möjligen i början av nästa år tror jag kommer.

Någon lönsamhet för 2015 tror jag inte att det blir. Inte ens för ett enda enstaka kvartal.

Ledningen
Mitt största problem med det här bolaget är helt enkelt ledningen som förefaller ha för dålig koll. Jag syftar givetvis på de prognoser man tidigare lagt som man inte ens har varit i närheten av att uppfylla. Vidare försöker man växa på väldigt många ställen samtidigt som man inte fått lönsamhet i sin affär. Lägg dessutom till de kvalitetsproblem man haft med sina produkter och de faktiskt dåliga referenser man fått från t ex Råd & Rön så är det inte så imponerande.  

Värderingen
Är fortfarande ett skämt. På placera.nu och Börssnack finns gott om personer som glatt talar om hur bra bolaget är, men jag har hitintills inte sett en enda seriös prognos eller genomgång av bolaget. Om man är diplomatisk så kan man säga att de hoppas att det kommer att gå bra för företaget, men mer än så har de inte att komma med. 

Varför bryr jag mig då?
Av den enkla anledningen att jag sågat det här bolaget rejält och jag vill se om jag hade rätt eller fel. Det kan jag lära mig en hel del på. Mina tidigare funderingar kring bolaget kan man hitta här.

2 kommentarer:

  1. Stay away, stay the f*** lapp på det här bolaget

    SvaraRadera
  2. Jo, det känns onekligen ganska motigt för dem. Samtidigt ska man ju komma ihåg att det finns stora möjligheter OM de lyckas med sina planer. Allt handlar om ens egen riskbenägenhet och för min del är det alldeles för stor risk i bolaget jämfört med den möjliga uppsidan.

    SvaraRadera