Viking Supply Ships redovisade sin delårsrapport i förra veckan och givetvis var jag mycket nyfiken på hur det skulle gå. Första kvartalet gick som bekant inget vidare med ett nytt förlustresultat.
"Första kvartalet 2015
· Nettoomsättningen uppgick till 509 MSEK (729) · Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 58 MSEK (10) · Resultat efter skatt uppgick till –71 MSEK (–112) · Resultat efter skatt per aktie uppgick till –0,4 SEK (–0,8)"
Så här gick det andra kvartalet:
"Andra kvartalet 2015 · Nettoomsättningen uppgick till 553 MSEK (737) · Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 86 MSEK (123) · Resultat efter skatt uppgick till 36 MSEK (34) · Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,2 SEK (0,2)"
Jaha, en total förlust om 20 öre per aktie hitintills i år. Då är det väl kört för det här bolaget? Speciellt med tanke på att oljan rasat igen och pendlar mellan $40-50. Nej, det behöver det inte alls vara. Bolaget har gjort en rejäl omställning under de senaste åren där namnbytet till Viking Supply Ships AB var en oerhört tydlig markering om vad som är viktigast i bolaget. Om vi tittar på hur det har sett ut de senaste åren så är det framförallt Q2 och Q3 som är de kvartal som bolaget har tjänat pengar. Det här gäller framförallt under 2014 och 2013, men trenden finns redan tidigare. OBS att nedanstående redovisar EBITDA, dvs Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, vilket oerhört förenklat kan uttryckas som brutto-brutto-resultat. Med andra ord om man tänker bort alla kapitalkostnader och låtsas att man fått fartygen gratis så redovisar man EBITDA. Räntekostnader och skatt är rätt svårt att trolla bort på riktigt så det här visar alltså inte hela sanningen, men det är vad bolaget själva redovisar så jag har fått nöja mig med det för att få till jämförelserna.
Anledningen till det är helt enkelt att det är Viking Supply ships (dvs delen av koncernen med AHTS och PSV) som tjänat pengar under de kvartalen.
Ursprungliga Transatlantic har gått med förlust mer eller mindre alla kvartal (bortsett från ett par enstaka kvartal då man redovisat en försumbar vinst såsom EBITDA). Min förhoppning för Transatlantic var att de skulle redovisa nollresultat för 2015 och det ser onekligen mycket mörkt ut på den fronten.
Förhoppningarna på bolaget för nog fortsättningsvis ställas till Viking Supply Ships. Hur ser det ut där då? Hyfsat är nog det bästa man kan säga. AHTS-fartygen går det bra för och man har en utnyttjandegrad på 75% för Q2 med bra dagsrater. Services and Ship Management går plusminusnoll och det är troligen ett helt ok resultat med tanke på att hela uppdraget i Kara Sea försvann. För PSV-fartygen går det inte att kalla resultatet för annat än katastrof. 22% utnyttjandegrad och endast 25% av dagsraterna för förra året. Det här har märkts på marknaden och det är ett gäng PSV-fartyg som lagts i malpåse (layup). Man kan hitta massor av info om detta hos Westshore.
Så hur ser det ut för resten av året?
Jag tror att Transatlantic kommer att fortsätta att tappa pengar resten av året även om man lagt till nya hamnanlöp och förefaller få mer lönsamhet i affären. I och med det tror jag att chansen för uppdelning av koncernen i två separata börsbolaget är mer eller mindre körd och inte kommer att kunna ske innan Transatlantic visat en uthållig vinst. Vem skulle vilja sitta med den aktien? Skulle bli fritt fall vid särnotering. Försäljning av bolaget till någon annan ser jag då som mer troligt.
Vidare tror jag att Services and Shipmanagement kommer att fortsätta ge försumbara vinster. För PSV-fartygen ser jag inga förändringar så de lär fortsätta att tappa pengar resten av året. Kvar finns då AHTS-fartygen som däremot borde kunna fortsätta att tjäna pengar. Min gissning på helåret är att Viking Supply Ships AB gör ett helårsresultat på ca 50 Mkr vilket motsvarar ca 28 öre/aktie. Om man lyckas med detta ger det på dagens kurs (5,40 kr/aktie) ett PE-tal på 19. Inte billigt alltså. Eget kapital är 11 kr/aktie så kursen är fortfarande en bra bit under eget kapital. Om man skulle dela ut 20 öre/aktie nästa år vilket skulle kunna vara vettigt baserat på min vinstgissning så motsvarar det 3,7% direktavkastning. Rakt av så kan jag inte påstå att aktien är billig idag. Nu är man helt beroende av att AHTS-fartygen tjänar pengar och om den marknaden också skulle falla så ser det oerhört mörkt ut. Jag sa tidigare att jag skulle invänta Q3-rapporten och se hur jag gör med mina aktier i bolaget och precis så kommer jag att göra. Fler aktier blir det inte, men jag säljer inte heller några av dem jag har. Ännu.
"Andra kvartalet 2015 · Nettoomsättningen uppgick till 553 MSEK (737) · Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 86 MSEK (123) · Resultat efter skatt uppgick till 36 MSEK (34) · Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,2 SEK (0,2)"
Jaha, en total förlust om 20 öre per aktie hitintills i år. Då är det väl kört för det här bolaget? Speciellt med tanke på att oljan rasat igen och pendlar mellan $40-50. Nej, det behöver det inte alls vara. Bolaget har gjort en rejäl omställning under de senaste åren där namnbytet till Viking Supply Ships AB var en oerhört tydlig markering om vad som är viktigast i bolaget. Om vi tittar på hur det har sett ut de senaste åren så är det framförallt Q2 och Q3 som är de kvartal som bolaget har tjänat pengar. Det här gäller framförallt under 2014 och 2013, men trenden finns redan tidigare. OBS att nedanstående redovisar EBITDA, dvs Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, vilket oerhört förenklat kan uttryckas som brutto-brutto-resultat. Med andra ord om man tänker bort alla kapitalkostnader och låtsas att man fått fartygen gratis så redovisar man EBITDA. Räntekostnader och skatt är rätt svårt att trolla bort på riktigt så det här visar alltså inte hela sanningen, men det är vad bolaget själva redovisar så jag har fått nöja mig med det för att få till jämförelserna.
Anledningen till det är helt enkelt att det är Viking Supply ships (dvs delen av koncernen med AHTS och PSV) som tjänat pengar under de kvartalen.
Ursprungliga Transatlantic har gått med förlust mer eller mindre alla kvartal (bortsett från ett par enstaka kvartal då man redovisat en försumbar vinst såsom EBITDA). Min förhoppning för Transatlantic var att de skulle redovisa nollresultat för 2015 och det ser onekligen mycket mörkt ut på den fronten.
Förhoppningarna på bolaget för nog fortsättningsvis ställas till Viking Supply Ships. Hur ser det ut där då? Hyfsat är nog det bästa man kan säga. AHTS-fartygen går det bra för och man har en utnyttjandegrad på 75% för Q2 med bra dagsrater. Services and Ship Management går plusminusnoll och det är troligen ett helt ok resultat med tanke på att hela uppdraget i Kara Sea försvann. För PSV-fartygen går det inte att kalla resultatet för annat än katastrof. 22% utnyttjandegrad och endast 25% av dagsraterna för förra året. Det här har märkts på marknaden och det är ett gäng PSV-fartyg som lagts i malpåse (layup). Man kan hitta massor av info om detta hos Westshore.
Så hur ser det ut för resten av året?
Jag tror att Transatlantic kommer att fortsätta att tappa pengar resten av året även om man lagt till nya hamnanlöp och förefaller få mer lönsamhet i affären. I och med det tror jag att chansen för uppdelning av koncernen i två separata börsbolaget är mer eller mindre körd och inte kommer att kunna ske innan Transatlantic visat en uthållig vinst. Vem skulle vilja sitta med den aktien? Skulle bli fritt fall vid särnotering. Försäljning av bolaget till någon annan ser jag då som mer troligt.
Vidare tror jag att Services and Shipmanagement kommer att fortsätta ge försumbara vinster. För PSV-fartygen ser jag inga förändringar så de lär fortsätta att tappa pengar resten av året. Kvar finns då AHTS-fartygen som däremot borde kunna fortsätta att tjäna pengar. Min gissning på helåret är att Viking Supply Ships AB gör ett helårsresultat på ca 50 Mkr vilket motsvarar ca 28 öre/aktie. Om man lyckas med detta ger det på dagens kurs (5,40 kr/aktie) ett PE-tal på 19. Inte billigt alltså. Eget kapital är 11 kr/aktie så kursen är fortfarande en bra bit under eget kapital. Om man skulle dela ut 20 öre/aktie nästa år vilket skulle kunna vara vettigt baserat på min vinstgissning så motsvarar det 3,7% direktavkastning. Rakt av så kan jag inte påstå att aktien är billig idag. Nu är man helt beroende av att AHTS-fartygen tjänar pengar och om den marknaden också skulle falla så ser det oerhört mörkt ut. Jag sa tidigare att jag skulle invänta Q3-rapporten och se hur jag gör med mina aktier i bolaget och precis så kommer jag att göra. Fler aktier blir det inte, men jag säljer inte heller några av dem jag har. Ännu.
Jag är intresserad av bolag men vet inte i dagsläget hur marknadsläget är fn.
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaom du menar hur marknadsläget ser ut för Viking Supply ships så är just idag 2/8 AHTS utan uppdrag och 2/5 PSV utan uppdrag.
För Transatlantic har jag inte en susning.